• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (1186)
  • Commentaren (0)

Cholesterol: voeding is even doeltreffend als geneesmiddelen!

Cholesterol: voeding is even doeltreffend als geneesmiddelen!
Een Canadese studie heeft het bewezen: u kunt uw LDL-cholesterol met meer dan 29 % doen dalen gewoon door uw voeding aan te passen. Voeding kan dus evengoed de cholesterol naar beneden halen als geneesmiddelen…

Een voeding met veel groenten, soja-eiwitten, amandelen en producten die rijk zijn aan vezels en plantaardige sterolen, kan uw cholesterol even sterk doen dalen als cholesterolverlagende geneesmiddelen. Dr. David Jenkins, een vooraanstaande Canadese endocrinoloog, komt tot die conclusie op basis van een onderzoek bij 34 personen met een te hoge cholesterol.

Beter dan het klassieke dieet

Originaliteit van deze studie: voor het eerst werden het effect van cholesterolverlagende voeding en de impact van geneesmiddelen nagegaan bij eenzelfde groep individuen. Doel: de effecten van elke "behandeling" afzonderlijk nagaan bij eenzelfde populatie. De vrijwilligers volgden telkens gedurende één maand één van de volgende diëten: een dieet met weinig verzadigde vetzuren (controledieet dat meestal de eerste keuze was), hetzelfde voedingspatroon als dat van de controlegroep, met 20 mg lovastatine (een cholesterolverlagend geneesmiddel uit de groep van de statines) en een voedingspatroon met veel groenten, soja-eiwitten, amandelen, vezels en plantaardige sterolen ("combinatiedieet"). Resultaten: de combinatie van cholesterolverlagende ingrediënten verlaagt de cholesterol even sterk als geneesmiddelen. Na het controledieet daalde de LDL-cholesterol (de slechte cholesterol) met gemiddeld 8,5 %. Na het statinedieet was dat 33,3 %, een vergelijkbaar effect als het combinatiedieet (- 29,6 %).

Artikel gepubliceerd door op 08/03/2005

Bronnen: American Journal of Clinical Nutrition 2005 ; 81 (2) : 380-387.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub