• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    3 mening
  • Getuigenissen (0)

Cholesterol en voedingsvetten: leer etiketten en verpakkingen lezen!

Cholesterol en voedingsvetten: leer etiketten en verpakkingen lezen!

Het is vaak niet gemakkelijk uw weg te vinden in de massa voedingsmiddelen die u aangeboden worden en het wordt zelfs nog moeilijker als u een te hoog cholesterolgehalte hebt.

Hoe komt u te weten of een product vetten bevat en om welke hoeveelheid het gaat? Op dit gebied is het bijzonder nuttig etiketten en verpakkingen te kunnen ontcijferen.

We geven u alvast een aantal richtlijnen om op de juiste manier etiketten te lezen.

De rol van de voeding bij een te hoog cholesterolgehalte

Ons organisme, meer bepaald onze lever, produceert zelf een zekere hoeveelheid cholesterol. Maar ook onze voeding zorgt voor aanvoer van cholesterol. Is deze aanvoer te groot, dan zal het cholesterolgehalte stijgen en te hoog zijn.

Gewichtsverlies is dus een zeer doeltreffende manier om het cholesterolgehalte te verlagen. Daarvoor moet u opnieuw kiezen voor een evenwichtige voeding en voor het regelmatig beoefenen van een degelijke fysieke activiteit.

Wat voeding betreft, moet u allereerst de aanvoer van vetstoffen en verzadigde vetten beperken. De etiketten op voedingsmiddelen leren lezen is op dit gebied bijzonder nuttig. Naast de zogenaamde zichtbare vetten, bestaan er inderdaad ook verborgen vetten.

 

Zichtbare of verborgen vetten?

Boter, margarine, room, olie, mayonaise, zichtbaar vet van vlees… zijn zichtbare vetten, waarvan u de gebruikte hoeveelheid kunt inschatten. Wanneer u boter smeert op uw boterham, room doet op uw prinsessenbonen of olie gebruikt in een slaatje, dan bepaalt u de gebruikte hoeveelheid zelf.

Maar ook heel wat andere vetten zijn verborgen in de door u gebruikte voedingsmiddelen, zonder dat u weet in welke hoeveelheid ze daarin aanwezig zijn. Soms vermoedt u zelfs niet dat bepaalde voedingsmiddelen vetten bevatten. Dat zijn de zogenaamde verborgen vetten.

Een aantal voorbeelden: fijne vleeswaren, vlees, kaas, melk, zuivelproducten, ijs, eieren, vette vis, chips, frieten, oliehoudende voedingsmiddelen (olijven, avocado, noten, hazelnoten, amandelen, pinda's…) en ook zoete producten (gebak, taartjes, koekjes, luxebroodjes, chocolade…).

Als u etiketten en verpakkingen kunt lezen, kunt u uw dagelijkse aanvoer van vetten halveren, wat uitstekend zou zijn voor uw gewicht en om uw cholesterolgehalte te verlagen.

 

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 04/10/2014
Origineel artikel geschreven door op 25/01/2011

Bronnen: Carol Ann Rizler, Eric Bruckert, "Contrôler son cholestérol pour les nuls" (Cholesterol controleren voor Dummies)

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Verminder deze zomer uw cholesterol!

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie