• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Cholesterol: de slechte reputatie van het ei is ongegrond

Cholesterol: de slechte reputatie van het ei is ongegrondMensen met een te hoge cholesterol krijgen vaak de raad om minder eieren te eten, omdat die te veel cholesterol zouden bevatten...Uit studies blijkt nochtans dat eieren de hoeveelheid vetten in ons bloed niet negatief beïnvloeden en dat ze niet aan de basis liggen van cardiovasculaire aandoeningen. Integendeel zelfs. Eieren bevatten veel vitamines, oligo-elementen, proteïnes, enz. Misschien is het tijd om het ei in ere te herstellen?

Eieren hebben een slechte reputatie

Die slechte reputatie is te wijten aan hun hoge cholesterolgehalte. In het verleden werden eieren dan ook automatisch geklasseerd onder de 'te mijden' producten voor mensen met een te hoog cholesterolgehalte. Geen enkele studie heeft hun schadelijke invloed nochtans bewezen. Uit verschillende recente studies - een ervan werd bij 110.000 mensen uitgevoerd - blijkt net dat eieren onschadelijk zijn en dat één ei per dag geen enkel negatief gevolg heeft voor de hart- en bloedvaten. Andere studies /hebben bewezen dat een voeding die veel eieren bevat slechts een beperkt of zelfs geen effect had op de hoeveelheid cholesterol in het bloed.

Eieren bevatten weinig verzadigde vetzuren

Hoe is het te verklaren dat eieren zo'n beperkte invloed hebben op de hoeveelheid cholesterol in het bloed? Er zijn twee redenen voor. De eerste is dat het teveel aan cholesterol in het bloed hoofdzakelijk van endogene oorsprong is, d.w.z. door ons lichaam zelf wordt aangemaakt. Tweederde van het cholesterol in ons lichaam is namelijk afkomstig van de afbraak van de celmembranen, die door de cholesterol worden opgebouwd. De tweede reden is dat de vetten die echt schadelijk zijn voor het lichaam - de vetten die de aderen beschadigen - de verzadigde vetten zijn (charcuterie, boter, slagroom, vet vlees) en de oververzadigde vetten (geharde plantaardige oliën die in veel industriële producten zitten). In eieren zitten echter nauwelijks verzadigde vetten, en wat meer is, ze bevatten ook:- antioxidanten zoals carotenen, die de eidooier zijn mooie gele kleur geven. Vooral de antioxidanten luteïne en zeaxanthine spelen een belangrijke rol in de preventie van cataract. Ze beschermen ook tegen OMD (degeneratie van de macula door ouderdom), cardiovasculaire aandoeningen en bepaalde vormen van kanker…- selenium, zink, vitamines uit de B-groep (B2, B5, B9, B12), en vitamine A, E en D;- proteïnes. Deze stoffen zitten in het eiwit en hebben een belangrijke functie bij het herstel en de opbouw van het lichaam;- choline, een stof die goed is voor het ontwikkelen van de hersenen.

Artikel gepubliceerd door op 02/05/2006

Bronnen: Hu FB, Stampfer MJ, Rimm EB et al. A prospective study of egg consumption and risk of cardiocascular disease in men and women. JAMA. 1999;281:1387-1394. Vorster HH, Benade AJ, Barnard HC et al. Egg intake does not change plasma lipoprotein and doaggulation profiles. Am J Clin Nutr. 1992;55:400-410. Katz DI, Evans MA, Nawaz H et al. Egg consumption and endothelial function : a randomized controlled crossover trial. Int J Cardiol. 2005;99:65-70. Howell WH, McNamara DJ et al. Plasma lipid and lipoprotein responses to dietary fat and cholesterol: a meta-analysis. Am J Clin Nutr. 1997;65:1747-1764. Krauss RM, Eckel RH, Howard B et al. AHA Dietary Guidelines: revision 2000: A statement for healthcare professionals from the Nutrition Committee of the American Heart Association. Stroke. 2000;31:2751-2766.

Vindt u het artikel interessant?