• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (207)
  • Commentaren (0)

Cataract en vitamines: voedingssupplementen volstaan niet!

Cataract en vitamines: voedingssupplementen volstaan niet!
Voor de preventie van cataract, een oogziekte die geassocieerd wordt met veroudering, is het zeer belangrijk dat uw voeding rijk is aan fruit en groenten. Deze voeding zorgt inderdaad voor de aanvoer van antioxidanten. Een studie (1) heeft echter onlangs aangetoond dat het gebruik van voedingssupplementen rijk aan antioxidante vitamines niet hetzelfde effect heeft.

Preventie van cataract: vitamines versus placebo


Bij het zeer eenvoudige onderzoek, werd aan meer dan 11.000 mannelijke artsen hetzij supplementen van vitamines E of C gegeven, hetzij pillen die helemaal niets bevatten. De geteste personen waren minstens 50 jaar oud. Acht jaar later werden 593 gevallen van cataract opgespoord in de groep mensen die vitamine C gekregen hadden en 581 in de placebogroep. In de groep die vitamine E gekregen had, waren er 579 gevallen van cataract, tegen 595 in de placebogroep. In beide gevallen, kan men dus stellen dat het nemen van vitaminesupplementen weinig of geen zin heeft gehad.

Speelt voeding een rol in de preventie van cataract?


Uit het voorgaande mogen we niet afleiden dat vitamines geen zin hebben in de strijd tegen cataract. Andere studies hebben inderdaad duidelijk bewezen dat de mensen die genieten van een voeding rijk aan fruit en groenten minder vaak geconfronteerd worden met cataract. Dat is zeker het geval als die mensen bovendien ook niet roken. Supplementen van vitamines E of C bezorgen volwassenen die in een goede gezondheid verkeren en gezond eten, geen bijkomende bescherming. U kan dus beter zorg dragen voor hetgeen op uw bord ligt dan uw toevlucht te nemen tot pillen!

Artikel gepubliceerd door op 16/11/2010

Bronnen: (1)Christen, W., Archives of ophthalmology, november 2010 (2)A. Taylor, Journal of the American College of Nutrition, 1993

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub