- Favorieten
-
Delen
Naar een vriend sturenNAAR EEN VRIEND STUREN close
Boodschap ter attentie van de internetbezoeker die zijn formulier invult
Cardiovasculaire gezondheid: het mediterraan dieet helpt bij verhoogd risico - Afprinten
Cardiovasculaire gezondheid: het mediterraan dieet helpt bij verhoogd risico
Een mediterraan dieet, rijk aan fruit en groenten, graanproducten en vis met een goede dosis olijfolie en een juiste hoeveelheid rode wijn, levert slechts een kleine hoeveelheid verzadigde vetten en wordt geassocieerd met talrijke gezondheidsvoordelen, onder meer voor wat betreft cardiovasculaire aandoeningen.
Omat er tot nog toe weinig gegevens beschikbaar waren van studies met een groot aantal deelnemers was het niet makkelijk om aan te tonen of dit voedingsmodel meer belangrijke voordelen biedt al naargelang de ernst van het cardiovasculair risico.
Cijfers als bewijs
Spaanse onderzoekers onderzochten de relatie tussen het getrouw volgen van een mediterraan dieet en de prevalentie van cardiovasculaire risicofactoren in een cohorte van 3.204 asymptomatische patiënten met een hoog cardiovasculair risico, die deelnamen aan de PREDIMED studie.
De cardiovasculaire risicofactoren (diabetes, hypertensie, dyslipidemie en obesitas) werden geëvalueerd door de arts van de deelnemers. Een diëtist ging na of de deelnemers ook een mediterraan dieet volgden en in welke mate. Dit gebeurde aan de hand van een uitgebreid interview dat toeliet om een 'getrouwheidsscore' te bepalen.








