Cardiovasculaire gezondheid: het mediterraan dieet helpt bij verhoogd risico

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/11/2014 - 17h14
-A +A

Het mediterrane dieet is doeltreffend tegen alle cardiovasculaire risico’s, zoals obesitas, diabetes, hypertensie, enz.

Niets is zo belangrijk als een gezonde, evenwichtige voeding!

PUB

Het mediterrane dieet: bewezen doeltreffendheid tegen cardiovasculaire risico's

Een mediterraan dieet, rijk aan fruit en groenten, graanproducten en vis met een goede dosis olijfolie en een juiste hoeveelheid rode wijn, levert slechts een kleine hoeveelheid verzadigde vetten en wordt geassocieerd met talrijke gezondheidsvoordelen, onder meer voor wat betreft  cardiovasculaire aandoeningen.

Spaanse wetenschappers hebben bij mensen met een hoog cardiovasculair risico onderzoek gedaan naar het effect van het mediterrane keuken op het voorkomen van cardiovasculaire risicofactoren:

  • hypertensie,
  • diabetes,
  • dyslipidemie (onevenwicht in de bloedvetten - meestal verhoogde cholesterol)
  • obesitas.

De resultaten tonen aan dat het trouw volgen van een mediterraan dieet omgekeerd evenredig is met de individuele risicofactoren (elke risicofactor is onafhankelijk gelinkt) en groepsgewijs (een lagere frequentie voor alle risicofactoren). Met andere woorden, een voeding van het mediterrane type reduceert significant het cardiovasculair risico of men nu alleen kampt met hypertensie of met hypercholesterolemie of met alle vier van de risicofactoren.

Meer concreet, het risico dat deze vier risicofactoren zich gelijktijdig manifesteren daalt met 46% bij de meest getrouwe aanhangers van een mediterraan dieet (deelnemers  met de hoogste getrouwheidsscore) en deze bescherming neemt af wanneer het voedingsmodel minder strikt gevolgd wordt.

Nooit te laat om in te grijpen

De auteurs van deze analyse besluiten dat het rigoureus volgen van een mediterraan dieet omgekeerd evenredig is met het optreden van hypertensie, diabetes, obesitas en hypercholesterolemie bij personen met een hoog cardiovasculair risico en dat eenvoudige aanpassingen van de voedingsgewoonten snel spectaculaire resultaten kan opleveren.

Kortom, het is altijd mogelijk om de verloren tijd in te halen!

 

Initialement publié par Nicolas Rousseau, diëtist en voedingsdeskundige le 28/10/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 24/11/2014 - 17h14

Sánchez-Taínta A et al. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil, octobre 2008

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Mediterrane keuken helpt tegen depressies Gepubliceerd op 07/07/2014 - 17h06

Het is bekend dat de mediterrane keuken preventief beschermt tegen hart- en vaataandoeningen, de ziekte van Alzheimer en kanker. Maar er is nu een nieuw argument om zo te gaan koken. De mediterrane keuken zou namelijk ook de risico's op een depressie...

Goed hart, goede vorm! Geüpdatet op 03/01/2006 - 00h00

Bijna 45% van de overlijdens in ons land zijn toe te schrijven aan cardiovasculaire ziekten. Binnenkort zullen 3 miljoen Belgen een te hoge bloeddruk hebben, zullen 3 keer meer mensen overlijden aan cardiovasculaire ziekten dan aan kanker... Het is a...

Meer artikels