• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    4 mening
  • Getuigenissen (0)

Cardiovasculaire gezondheid: het mediterraan dieet helpt bij verhoogd risico

Cardiovasculaire gezondheid: het mediterraan  dieet helpt bij verhoogd risico

Het mediterrane dieet is doeltreffend tegen alle cardiovasculaire risico’s, zoals obesitas, diabetes, hypertensie, enz.

Niets is zo belangrijk als een gezonde, evenwichtige voeding!

Het mediterrane dieet: bewezen doeltreffendheid tegen cardiovasculaire risico's

Een mediterraan dieet, rijk aan fruit en groenten, graanproducten en vis met een goede dosis olijfolie en een juiste hoeveelheid rode wijn, levert slechts een kleine hoeveelheid verzadigde vetten en wordt geassocieerd met talrijke gezondheidsvoordelen, onder meer voor wat betreft  cardiovasculaire aandoeningen.

Spaanse wetenschappers hebben bij mensen met een hoog cardiovasculair risico onderzoek gedaan naar het effect van het mediterrane keuken op het voorkomen van cardiovasculaire risicofactoren:

  • hypertensie,
  • diabetes,
  • dyslipidemie (onevenwicht in de bloedvetten - meestal verhoogde cholesterol)
  • obesitas.

De resultaten tonen aan dat het trouw volgen van een mediterraan dieet omgekeerd evenredig is met de individuele risicofactoren (elke risicofactor is onafhankelijk gelinkt) en groepsgewijs (een lagere frequentie voor alle risicofactoren). Met andere woorden, een voeding van het mediterrane type reduceert significant het cardiovasculair risico of men nu alleen kampt met hypertensie of met hypercholesterolemie of met alle vier van de risicofactoren.

Meer concreet, het risico dat deze vier risicofactoren zich gelijktijdig manifesteren daalt met 46% bij de meest getrouwe aanhangers van een mediterraan dieet (deelnemers  met de hoogste getrouwheidsscore) en deze bescherming neemt af wanneer het voedingsmodel minder strikt gevolgd wordt.

Nooit te laat om in te grijpen

De auteurs van deze analyse besluiten dat het rigoureus volgen van een mediterraan dieet omgekeerd evenredig is met het optreden van hypertensie, diabetes, obesitas en hypercholesterolemie bij personen met een hoog cardiovasculair risico en dat eenvoudige aanpassingen van de voedingsgewoonten snel spectaculaire resultaten kan opleveren.

Kortom, het is altijd mogelijk om de verloren tijd in te halen!

 

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 24/11/2014
Origineel artikel geschreven door op 28/10/2008

Bronnen: Sánchez-Taínta A et al. Eur J Cardiovasc Prev Rehabil, octobre 2008

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Het mediterraan dieet: begin eraan!

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie