Calorieën: hoe raken we ze doeltreffend kwijt?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/02/2017 - 18h56
-A +A

We denken al snel dat het volstaat om aan sport te doen om calorieën kwijt te raken. Maar verbruiken we daarmee wel genoeg energie? Om duurzaam af te vallen mét de hulp van een efficiënt werkend dieet, is lichaamsbeweging door sport alleen niet genoeg.

Zweten en uw energieverbruik opvoeren

Het eerste waaraan u denkt als u wilt afvallen, is op dieet gaan en aan lichaamsbeweging doen. Sporten helpt absoluut om calorieën te verbranden en spiermassa te ontwikkelen. Hoe meer spieren we hebben, hoe meer calorieën we bovendien in rusttoestand verbranden - zelfs als we helemaal niet bewegen! Ons lichaam heeft namelijk calorieën nodig om te werken. Het verbruikt daarvoor een derde van de totale hoeveelheid energie die we op een dag verbruiken. De rest verbruiken we als we in beweging zijn of aan sport doen.

Let wel, calorieën verbranden is niet hetzelfde als vet verbranden.
We beginnen pas vet te verbranden als we langere tijd in beweging zijn. Door te joggen bijvoorbeeld, te zwemmen, te fietsen of te wandelen. Ons hartritme moet namelijk de tijd krijgen om te stijgen en ons lichaam moet de tijd krijgen om te zweten. Een uurtje lopen in een behoorlijk tempo zal dus meer effect hebben dan 10 minuten lang volop te spurten.

In beweging blijven

Gelukkig is lichaamsbeweging veel ruimer dan alleen maar aan sport doen. Hoe meer we overdag bewegen, hoe meer calorieën we verbranden. En dat kan dus op allerlei manieren. Het komt er gewoon op aan zo min mogelijk stil te zitten. De hele dag in beweging zijn zou zelfs meer effect hebben dan een uur fitnessen. Neem dus de trap in plaats van de lift, doe uw boodschappen te voet of met de fiets, stap een halte vroeger van de bus af en doe de rest van het traject te voet. Er zijn mogelijkheden zat.

Oorspronkelijk gepubliceerd op 09/03/2016 - 14h36 en geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 16/02/2017 - 18h56

Entretien avec Mélissa Moretti, Diététicienne à la Clinique du Poids Idéal, 16 février 2016.
Mayo Clinic : « Can I boost my metabolism to lose weight ? » Katherine Zeratsky, R.D., L.D. Dec. 07, 2015
Doctissimo : « A quoi correspond la dépense énergétique ? », Alain Sousa. « Sport : stop aux idées reçues », Jessica Xavier. « Faire du sport, ça fait maigrir. Vrai ou faux ? », Dr. Emmanuel Zinski. « Quel sport choisir pour éliminer un maximum ? », Lisa Métaireau, 17 mars 2009.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Hoe verbrand ik calorieën met en zonder sporten? Geüpdatet op 03/04/2012 - 10h50

Hoe raak ik mijn calorieën kwijt? Door nog meer aan sport te doen natuurlijk! Maar dat is niet de enige manier. Er bestaan heel veel manieren om calorieën te verbranden - hier een beetje en daar een beetje, en zoals bekend maken veel kleintjes een gr...

Buikvet: hoe raakt u het kwijt? Gepubliceerd op 08/02/2017 - 15h04

Buikvet of visceraal vet bevindt zich tussen de organen in onze buik. Dit vet verhoogt het risico op sterftegevallen door hart- en vaatziekten. Daarom raden we regelmatig aan om de taille in het oog te houden. Maar hoe raakt u dat buikvet kwijt, als...

Metabolisme: waarom komt de ene wel bij en de andere niet? Geüpdatet op 16/03/2009 - 00h00

Niet iedereen komt even snel of gemakkelijk bij. Sommige mensen kunnen zich volstouwen zonder een grammetje aan te komen. Andere verdikken al als ze nog maar naar een reep chocolade durven kijken. Het verschil zit hem helemaal in ons metabolisme.

Meer artikels