Calcium uitgelegd aan sportlui

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 26/10/2009 - 00h00
-A +A

Het belang van calcium voor de gezondheid van het skelet kwam aan het licht na onderzoek van de voeding van de Inuits uit Alaska. Dit verdient wel een woordje uitleg.

PUB

Het skelet, calcium en het hoge Noorden


Verschillende oude epidemiologische studies hebben inderdaad aan het licht gebracht dat de bevolking uit het hoge Noorden die ouder is dan 40 jaar een uitgesproken demineralisatie van het skelet vertoont (van -10 tot -15%). Dit fenomeen werd toegeschreven aan hun dagelijkse voeding, die rijk is aan fosfor en eiwitten (vis), maar arm aan calcium en mangaan (afwezigheid van zuivelproducten). Uit deze vaststelling werd het grote belang van de aanvoer van mineralen afgeleid, in het bijzonder van calcium voor de opbouw van het skelet. We weten nu dat alleen een voldoende dekking van de calciumbehoeften het mogelijk maakt om de mechanismen te onderhouden die zorgen voor een permanente vernieuwing van botweefsel. Deze vernieuwing gebeurt al dan niet snel naargelang de leeftijd. Bij een baby wordt het calcium van de botten al na één jaar vernieuwd, terwijl een volwassene ongeveer 7 jaar nodig heeft om zijn skelet helemaal opnieuw op te bouwen. Daarvoor moet een volwassene dagelijks één gram calcium in zijn voeding opnemen. Dat komt overeen met 1 liter melk of 300 g kaas.

Gelukkig niet alleen maar melk...


Zuivelproducten zijn inderdaad de beste bron van calcium. Het zal dus niet verbazen dat ze boven aan de lijst van de klassieke aanbevelingen staan. Jammer genoeg worden steeds meer mensen - om tot nu toe nog steeds onverklaarbare redenen - geconfronteerd met het probleem van zuivelintolerantie. Talrijke specialisten hebben hun standpunt dus moeten herzien. Men geeft tegenwoordig gemakkelijker toe dat men kan leven zonder zuivelproducten en het noodzakelijke calcium elders kan halen. De prehistorische mens bijvoorbeeld, kauwde na de maaltijd geduldig op de botten om er enkele grammen calcium aan te onttrekken. De Tarahumara-indianen vermalen stenen, die ze met brood vermengen om hun minerale behoeften aan te vullen. Iets eenvoudiger nu: we vinden ook calcium in groenten, onder meer in soja, maar ook in droge vruchten (amandelen, hazelnoten), zeevruchten (oesters, schaaldieren, algen) en zelfs in sommige merken mineraal water (Hepar, Contrex, Badoit).

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 26/10/2009 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Osteoporose: het medicijn heet sport Geüpdatet op 30/03/2004 - 00h00

De cijfers van osteoporose zijn huiveringwekkend. Met de langere levensverwachting is deze ziekte een van de belangrijkste gezondheidsproblemen van onze maatschappij geworden. Er bestaan nochtans remedies.

Calcium en vitamine D: om uw tanden langer te behouden Gepubliceerd op 30/06/2014 - 17h24

Gemenopauzeerde vrouwen en bejaarden krijgen vaak supplementen van calcium en vitamine D om osteoporose te voorkomen. Het zou nu blijken dat dergelijke supplementen ook het uitvallen van de tanden zouden tegengaan.

Meer artikels