Calcium en vitamine D: om uw tanden langer te behouden

Geüpdatet door Isabelle Eustache op 30/06/2014 - 17h24
-A +A

Gemenopauzeerde vrouwen en bejaarden krijgen vaak supplementen van calcium en vitamine D om osteoporose te voorkomen.

Het zou nu blijken dat dergelijke supplementen ook het uitvallen van de tanden zouden tegengaan.

PUB

Calcium en vitamine D tegen uitvallen van tanden

Met het verouderen ontkalken de beenderen en verliezen ze hun densiteit. Dit fenomeen wordt osteoporose genoemd en tast het hele skelet aan, ook de tanden. Daardoor vallen de tanden gemakkelijk uit.
Calcium- en vitamine D-supplementen kunnen osteoporose voorkomen of althans vertragen

Nu onderzochten de wetenschappers of dit ook het geval is voor het uitvallen van de tanden.

In deze studie werden 145 personen van gemiddeld 71 jaar gedurende 5 jaar gevolgd. De eerste 3 jaar kregen sommigen dagelijks calcium en vitamine D en de andere enkel placebo (niet-werkzame stof). Zowel de gemiddelde leeftijd als de verhouding tussen mannen en vrouwen, het scholingsniveau en het aantal rokers waren dezelfde in beide groepen. Er waren geen verschillen tussen de twee groepen behalve de inname van calcium en vitamine D.

Het aantal personen dat tijdens de eerste 2 jaar na de behandeling zijn tanden verloor, was lager in de groep die calcium nam, minstens 1 g/dag (40%), dan in de placebogroep (59%).

Calcium en vitamine D: hoe krijgen we er genoeg van binnen?

Het uitvallen de van tanden kan dus worden tegengegaan door de voeding aan te vullen met calcium en vitamine D.

Wacht dus niet tot u geen tanden meer hebt, maar neem uw voorzorgen:

  • Calcium is in grote hoeveelheid aanwezig in zuivelproducten (melk, kaas, yoghurt, enz.) en komt ook voor in fruit en groenten.

  • Vitamine D komt voor in vette vissoorten, eidooier, lever, volle melk en alle niet-afgeroomde zuivelproducten, vooral boter. Levertraan is bijzonder rijk aan vitamine D.
    Om doeltreffend te zijn, moet de aanvoer van vitamine D door het zonlicht via onze huid en ogen worden omgezet.
    En let op: een kwartier zon zou volstaan.

Zo nodig kunnen calcium en vitamine D in de vorm van geneesmiddelen worden ingenomen.
Maar in dat geval moet de dosis die door de arts werd voorgeschreven, goed worden nageleefd: te veel vitamine D kan immers toxisch zijn.

Belangrijk om te weten is ook dat het botkapitaal zich reeds op jonge leeftijd vormt en daarna op volwassen leeftijd op peil gehouden moeten worden.

Daarom is het zo belangrijk botverlies te voorkomen door een evenwichtige voeding!

Initialement publié par Pierre Dewaele le 11/03/2002 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache le 30/06/2014 - 17h24

Krall E.A. et al. Am. J. Med. 2001; 111: 452-456

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Minder cafeïne voor minder osteoporose Geüpdatet op 10/11/2001 - 00h00

Uit de resultaten van een Amerikaanse studie blijkt dat een hoge cafeïneconsumptie het botverlies bij vrouwen met een bepaalde genetische afwijking verhoogt.

Meer artikels