• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (195)
  • Commentaren (0)

Calcium beschermt tegen colonkanker

Calcium beschermt tegen colonkanker
Calcium zou bescherming bieden tegen colonkanker. Onderzoekers hebben immers aangetoond dat personen die calciumsupplementen namen, 50% minder risico liepen op colonkanker.

Calcium heeft talrijke effecten in het lichaam: calcificatie van het botweefsel, spiercontractie, informatie-overdracht in het zenuwstelsel, enz. Amerikaanse onderzoekers hebben nu bewezen dat calcium ook bescherming biedt tegen colonkanker.

Bescherming

Door meer dan 130.000 mannen en vrouwen gedurende lange tijd (10 tot 16 jaar) te volgen, hebben ze kunnen aantonen dat personen die dagelijks meer dan 1.250 mg calcium innamen, 35% minder risico liepen op colonkanker dan personen die minder dan 500 mg calcium per dag innamen. De resultaten waren nog duidelijker bij mannen die rookten, maar het gunstig effect betrof enkel het distale gedeelte van het colon (het gedeelte dat het dichtst bij de anus ligt).Calciumsupplementen bij personen van wie de voeding niet meer dan 700 mg calcium per dag leverde, verlaagde het risico met 48% in vergelijking met de personen die geen calciumsupplementen namen. Dit betekent dus dat het gunstig effect zich manifesteert binnen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden en dat het geen zin heeft grotere hoeveelheden in te nemen.

Artikel gepubliceerd door op 22/04/2002

Bronnen: Wu, Journal of the National Cancer Institute 2002; 94: 437-446.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Diëtetiek

Neem deel aan de meest actieve discussies