Broccoli: de lieveling van de blaas!
Twee keer per week op het menu
Twee of meer porties broccoli per week eten, vermindert het risico op blaaskanker met 44 %. Bovendien is gebleken dat blaaskanker minder voorkomt bij bevolkingsgroepen (onder meer in Azië) die veel kool eten in al zijn vormen.
Isothiocyanaten in actie
Op basis van die vaststelling, die geformuleerd werd als conclusie van een vorige studie over het onderwerp, probeerden onderzoekers van de Ohio State University in de Verenigde Staten na te gaan welke bestanddelen in broccoli de groei van kankercellen kunnen tegengaan of afremmen. Op die manier isoleerden ze twee chemische stoffen: glucosinolaten, die van nature aanwezig zijn in de knapperige groenten die tot de familie van de kruisbloemigen behoren, en isothiocyanaten, een product van de glucosinolaten dat gevormd wordt na het kauwen en de spijsvertering. Vervolgens testten ze in het laboratorium het vermogen van beide bestanddelen om de woekering van blaaskankercellen tegen te gaan. Daarbij ontdekten ze dat isothiocyanaten de groei van zelfs de krachtigste soorten kankercellen kunnen stopzetten.
Pub
Uw interactief gedeelte over Voedingsmiddelen
Neem deel aan de meest recente discussies
-
Mijn excuses hiervoor! Organo Gold is een jong Canadees bedrijf, dus veel nederlandstalig ...
Door OrganoGold 19/04/2012 - 16h25
919 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
919 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
919 raadplegingen








