• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (1539)
  • Commentaren (0)

Botgezondheid: de inname van carotenoïden zou een beschermend effect hebben

Botgezondheid: de inname van carotenoïden zou een beschermend effect hebben

Zuivelproducten, fruit en groenten

Amerikaanse onderzoekers hebben het verband bestudeerd tussen de inname van carotenoïden en de botmineraaldichtheidstest (DEXA) van de heup, de ruggenwervel en de kop van het spaakbeen. Het onderzoek duurde 4 jaar en werd uitgevoerd bij 334 mannen en 540 vrouwen met een gemiddelde leeftijd van 75 jaar.
Bij de vrouwen was er een verband tussen de inname van lycopeen en de botdichtheidsveranderingen ter hoogte van de lumbale wervelkolom. Bij de mannen was er een duidelijk verband tussen de inname van totale carotenoïden, bètacaroteen, lycopeen en luteïne+zeaxanthine en de botdichtheid van de trochanter (de beide uitsteeksels aan het bovenste uiteinde van het dijbeen).
Deze resultaten ondersteunen dus de heilzame werking van carotenoïden voor het behoud van de botdichtheid bij oudere mensen. Het onderzoek bevestigt dus de noodzaak om, wanneer men ouder wordt, niet alleen voldoende zuivelproducten te eten, maar om er ook voor te zorgen dat men voldoende fruit en groenten eet. Hierbij is het ook belangrijk om fruit en groeten van verschillende kleuren te eten.

Artikel gepubliceerd door op 13/01/2009

Bronnen: Sahni S et al, American Journal of Clinical Nutrition, december 2008.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub