Boter, room, sauzen: is light een goed idee?

Geüpdatet door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 24/09/2013 - 06h17
-A +A

Vetstoffen, in de vorm van boter, margarine, room, saus..., zijn de eerste voedingsmiddelen waarvan men de hoeveelheid moet beperken wanneer men een dieet volgt of doodeenvoudig wanneer men zijn gewicht onder controle wil houden.

De verleiding is vaak groot om het probleem op te lossen met lightproducten of met producten met verlaagde suiker- of vetgehalte. Maar is dat nu een goed of een slecht idee?

PUB

Echte boter of lightboter?

Men kan zich best tevredenstellen met kleine hoeveelheden 'echte' boter.
Kunt u zich echt niet beheersen en blijft u grote hoeveelheden boter eten, gebruik dan boter met 40% vetstoffen. U moet wel weten dat dit verlaagde vetgehalte mogelijk gemaakt wordt door toevoeging van water.

Ideaal is leren koken zonder vet (stoom, grill, wok…).
Daarna kunt u, puur voor het plezier, een klein beetje boter (light of niet) aan uw groenten toevoegen, net voordat u aan tafel gaat.
Het is aan te raden geen boter te gebruiken voor uw sauzen. Gebruik eerder fond, mosterd, azijn en andere specerijen als basis voor uw sauzen.

Welke margarine kiezen?

Wees op uw hoede voor benamingen en andere slogans.
Een voorbeeld: een margarine die volgens de fabrikant het cholesterolgehalte doet dalen, heeft niet automatisch een verlaagd vetgehalte. Het is dus aan u om het echte vetgehalte te controleren op de verpakking.
Geef de voorkeur aan een margarine met een vetgehalte van 50% boven een andere met 60%. Onthoud goed dat margarine met minder dan 50% vetstoffen niet geschikt is voor koken en de neiging heeft om water af te stoten.
Beter zijn margarines met omega 3-vetzuren (of op basis van koolzaadolie), die goed zijn voor de preventie van cardiovasculaire ziekten. Controleer wel of de verhouding tussen omega 6 en omega 3 in orde is: ze moet lager zijn dan 5.
De margarine mag bovendien geen of slechts weinig verzadigde vetzuren bevatten.

Vergeet ten slotte niet dat margarine evenveel calorieën bevat als boter.
Overdrijf dus niet met de hoeveelheden, ook al gaat het om margarine met een verlaagd vetgehalte.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 17/03/2009 - 00h00 et mis à jour par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 24/09/2013 - 06h17

Nadine Ker Armel, "Minceur, j'achète, j'achète pas", [Ik koop (niet) in functie van mijn lijn], uitg. Leduc.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Margarines: zes zaken die u moet weten Geüpdatet op 01/06/2017 - 16h41

Margarines worden vaak aangeprezen voor hun voedingswaarde, hun positieve impact op de gezondheid, hun nut voor wie kuurt, enzovoort. Maar wat is margarine precies? Verdienen margarines een plaats in onze koelkast? Hieronder vindt u zes vragen en ant...

Is het verstandig om light te eten? Gepubliceerd op 05/08/2015 - 09h46

Lightproducten hebben alsmaar meer succes. Tegenwoordig vind je caloriearme waren in het hele voedselgamma, zout of zoet: gebak, chocolade, kauwgom, boter, margarine, bereide gerechten, snacks, enz. Hoe komt dat? Zijn ze efficiënt? Wie koopt ze?

Tien tips voor een cholesterolarme voeding Gepubliceerd op 09/10/2015 - 11h28

Hebt u net de diagnose gekregen dat uw cholesterol te hoog is? Dan hebt u geen tijd te verliezen en moet u nu uw eetgewoonten veranderen. Het helpt ook echt. Als u op uw voeding let, kunt u uw slechte cholesterol doeltreffend verlagen. Als u het diee...

Meer artikels