• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (453)
  • Commentaren (0)

Borstkanker: " antiterugvaldieet "

Borstkanker: " antiterugvaldieet "
De rol van voeding bij kankerpreventie wordt stilaan duidelijk. Zo is voor het eerst aangetoond dat een vetarm dieet het terugvalrisico bij borstkanker met 25 % verlaagt.

Kanker is een ernstige ziekte met een loodzware behandeling. Zelfs als de patiënt voorlopig genezen verklaard is, is het terugvalrisico aanzienlijk. Toch kan dat risico volgens deze studie aanzienlijk verminderd worden gewoon dankzij een dieet. Zoals vaak zijn vetten hier de boosdoeners.

De studie werd uitgevoerd bij 2.400 vrouwen tussen 48 en 79 jaar. Bij al deze vrouwen werd in een vroeg stadium borstkanker opgespoord en werd de tumor chirurgisch verwijderd. Pas één jaar na de ingreep werden ze opgenomen in de studie. Naast de klassieke behandeling kreeg de helft ook een grondige dieetopleiding van ervaren voedingsspecialisten, om hun vetinname drastisch te verminderen. En met succes, want de deelneemsters aan dit programma nam een derde minder vetten in dan de controlegroep.

Artikel gepubliceerd door op 31/05/2005

Bronnen: 41ste congres van de American Society of Clinical Oncology, mei 2005 ; Chlebowski R., J. Clin. Oncol., 23 (7) : 1345-7, 2005. J Clin Oncol. 2005 Mar 1;23(7):1345-7.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook

Uw interactief gedeelte over Voeding

Neem deel aan de meest actieve discussies