Boerenkool, een groente met 1001 troeven!

Gepubliceerd door Elise Dubuisson, gezondheidsjournaliste op 17/02/2016 - 11h05
-A +A

Dankzij de vele gezondheidstroeven raakt boerenkool of krulkool stilaan uit de hoek van de vergeten groentes en sluit ze zich aan bij de trendy voedingsmiddelen! Celebrity’s als Heidi Klum en Jennifer Aniston zweren bij de groente. We zetten de culinaire troeven van deze kool op een rijtje.

PUB

Boerenkool: superfood

Deze groente behoort tot de koolfamilie en heeft dezelfde eigenschappen als elke andere kool: ze is caloriearm en bevat veel vezels. Maar er is meer is! Boerenkool is ook rijk aan  oligo-elementen, vitamines en antioxidanten, allemaal elementen die goed zijn voor onze gezondheid.

  • Twee grepen boerenkoolbladeren leveren meer dan 100% van de aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Daarmee bevat deze kool meer vitamine C dan sinaasappels.
  • In 100 gr boerenkool zit meer calcium dan in een glas melk.
  • Boerenkool bevat dubbel zo veel antioxidanten als andere groene bladgroenten. Het gaat concreet om luteïne en zeoxanthine, twee antioxidanten die cataract, leeftijdsgebonden  macula-degeneratie en glaucoom helpen voorkomen.
  • Met een boerenkoolgerecht kunt u de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine A en K ruimschoots dekken, twee vitamines met antioxiderende eigenschappen.

De smaak verschilt van andere koolsoorten

Er is goed nieuws: als u geen kool lust, betekent dat nog  niet dat boeren- of krulkool niets voor u is. De smaak is er in niets mee te vergelijken, rauw zowel als gekookt.

  • Rauw smaakt boerenkool een beetje naar spinaziescheuten.
  • Gekookt heeft ze een wat zuurachtige smaak, zoals zuring en snijbiet.

Hoe moet u boerenkool kiezen en bewaren?

Kies altijd een kool uit met dikke en glanzende bladeren die mooi groen zijn en geen vlekken hebben. Als de kool wat geel uitslaat, is ze al een poos geplukt en dus niet vers meer. Neem dan liever een andere die er groener uitziet. Een heel verse kool herkent u ook aan de voet van de steel: als die makkelijk breekt, is de kool goed.

Hoe bewaart u boerenkool het best?

  • Vers, in haar geheel en in een handdoek gewikkeld, bewaart boerenkool een week in de groentebak van de koelkast.
  • De bladeren kunt u ongekookt in de diepvriezer bewaren. Verpakt in een stevige papieren zak of in een diepvrieszak blijven ze drie maanden goed.
  • Gekookt en in een hermetisch afgesloten doos blijft boerenkool iets minder dan een week goed in de koelkast.

Gepubliceerd door Elise Dubuisson, gezondheidsjournaliste op 17/02/2016 - 11h05

“Kale, un super aliment dans votre assiette”, Cléa. Uitgeverij La Plage.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Reuma: 4 voedingswaren om op uw menu te zetten Gepubliceerd op 18/10/2010 - 00h00

Onze gezondheid wordt voor een groot deel bepaald door onze voeding. Al onze organen zijn erop aangewezen om goed te kunnen werken. Dat geldt evengoed voor onze gewrichten. Wat moeten we dan eten om reumatische pijnen te bestrijden?

Op het menu : kool Geüpdatet op 26/02/2003 - 00h00

De Brassicaceae of kruisbloemenfamilie is behoorlijk omvangrijk en omvat alle mogelijke kolen. Er zijn kolen met roosjes of met bladeren, maar ze zijn allemaal even voedzaam. Helaas zijn ze niet altijd even makkelijk verteerbaar.

De deugden van groene kool Gepubliceerd op 12/02/2016 - 12h51

Kool is een bijzonder interessante groente, onder meer wegens zijn kankerbestrijdende eigenschappen. Bovendien is kool net als de meeste kruisbloemigen bijzonder rijk aan vitamines.

Meer artikels