Black-out of burn out?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 09/01/2012 - 15h50
-A +A

PUB

Herover de controle over uzelf en uw leven

Om uit deze situatie te geraken, zal het slachtoffer moeten leren een nieuwe attitude aan te nemen ten opzichte van het werk. Had deze persoon vóór de crisis gereageerd, dan had hij de burn out kunnen vermijden, zijn levenskwaliteit kunnen herstellen en zelfs verbeteren. Daarvoor moet men wel eerst toegeven dat er geleidelijk aan sprake is van een burn out. Vervolgens moet men proberen om minder en beter te werken en om opnieuw professioneel en privéleven te scheiden. Dat kan door verplichte rustpauzes in te lassen, zowel tijdens de werkdag (zich uitrekken, ademhalingsoefeningen, een babbeltje met een collega, een korte wandeling in het park) als daarbuiten (werkvrije avonden en zelfs dagen, geplande activiteiten). Het is belangrijk om deze ontspanningsperiodes te beschouwen als afspraken met zichzelf en om ze in zijn agenda ook effectief te voorzien. De werknemer zal ook de werklast moeten leren beheren: zijn eigen grenzen leren kennen en "neen" durven zeggen wanneer die grenzen bereikt zijn. Deze strategie vraagt wel de medewerking van de werkgever. Gelukkig beginnen de ondernemingen het fenomeen 'burn out' te erkennen en de werknemers die daarvan het slachtoffer zijn te begeleiden.

Initialement publié par Frédéric Wauters, journalist le 19/01/2009 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 09/01/2012 - 15h50
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB