Bitherapie: hét wapen tegen zwaarlijvigheid

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 04/11/2003 - 00h00
-A +A

De strijd tegen aids behaalde z'n eerste successen toen men verschillende geneesmiddelen begon te combineren in het kader van tri- of quadritherapie. Maar ook zwaarlijvigheid wordt het best aangepakt op twee fronten: sport én voeding!

PUB

Het idee dat je van sport vermagert, zit diep verankerd in onze geesten. Boven 35 jaar is dit perspectief zelfs één van de belangrijkste motivaties om te beginnen sporten. De kans is echter groot dat, als onderzoekers morgen afdoend zouden bewijzen dat sport helemaal geen gewicht doet verliezen, 80 % van alle mannelijke - en vooral vrouwelijke - sporters meteen zouden stoppen met turnen of joggen. Wees gerust: daar is niets van aan. Dat we dankzij sporten extra calorieën verbranden, houdt ons gewicht mee in evenwicht, en het zou ons sterk verbazen als men op een dag het tegendeel zou bewijzen. Verwacht wel geen spectaculaire resultaten. Het vermageringseffect van sporten is een proces van lange adem. Om u een idee te geven: om tien overtollige kilo's vet weg te werken, zouden de meesten drie dagen lang moeten lopen met een gemiddelde snelheid van twintig kilometer per uur!

Eindelijk een doeltreffende methode!

Een marathon van drie dagen: geef toe dat dit niet meteen een bemoedigende gedachte is. En toch is en blijft sporten een nagenoeg noodzakelijk middel om af te slanken. Alleen mag u zich niet vastpinnen op te snelle of te ambitieuze doelstellingen. Bovendien moet u daarnaast ook uw calorie-inname beperken, zij het niet te drastisch. De doeltreffendheid van deze bitherapie is wetenschappelijk aangetoond door dokter Jakicic van het Centrum voor Gewichts- en Activiteitsbeheersing van de Universiteit van Pittsburgh(*). Hij betrok bij zijn onderzoek 200 zwaarlijvige vrouwen, die hij uit tact "chubby" (mollig) noemde. Elke deelneemster moest een hypocalorisch dieet volgen met maximum 1.500 calorieën per dag, 25 % minder dan ze tot nog toe gewoon waren. Daarnaast moesten ze ook een dagelijks oefenprogramma volgen. De resultaten waren hoogst overtuigend, want alle deelneemsters verloren geleidelijk gewicht. Een grondiger analyse van de resultaten leverde nog andere inzichten op. Zo hadden de vrouwen die er genoegen mee namen om één jaar lang een halfuur per dag stevig te wandelen, gemiddeld 7 kg verloren, terwijl de vrouwen die de "oefendosis" verdubbelden tot één uur per dag, maximum 10 kg kwijtspeelden. Conclusie van dokter Jakicic: er bestaat geen lineair verband tussen het aantal verbrande calorieën en gewichtsverlies. "Hoewel 60 minuten per dag oefenen betere resultaten oplevert, is 30 minuten ook al prima", schrijft hij. Wat het dieetaspect betreft, treedt hij geen enkele school bij. "Gooi al die misvattingen overboord", schrijft hij, "en eet wat u gewoonlijk eet, maar dan gewoon 20 % minder." Deze conclusie heeft op zijn minst de verdienste dat iedereen ze kan begrijpen en makkelijk kan checken. Eindelijk eens iets concreets na jarenlang theoretisch gewauwel!

(1) Journal of the American Medical Association, 10 september 2003.

Gepubliceerd door Gilles Goetghebuer, gezondheidsjournalist op 04/11/2003 - 00h00
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Diëten en sport: hoe te combineren? Gepubliceerd op 21/04/2016 - 14h34

Aan sport doen is belangrijk voor onze gezondheid, maar ook om ons gewicht op een gezond peil te houden. Alleen krijg je van sporten zo’n honger! En als we uitgehongerd van een loopsessie terugkeren, is gezond eten niet altijd een prioriteit. Hoe pak...

Hoe verbrand ik calorieën met en zonder sporten? Geüpdatet op 03/04/2012 - 10h50

Hoe raak ik mijn calorieën kwijt? Door nog meer aan sport te doen natuurlijk! Maar dat is niet de enige manier. Er bestaan heel veel manieren om calorieën te verbranden - hier een beetje en daar een beetje, en zoals bekend maken veel kleintjes een gr...

De vetmassa van sporters Gepubliceerd op 03/05/2016 - 16h18

De Body Mass Index (BMI) geeft de verhouding weer tussen uw vetmassa en uw gewicht. Dus is het interessant om zich hierover te informeren... Hij schommelt tussen 10 en 30 %. Bij sporters is de vetmassa meestal laag. Hoe zit het bij u?

Meer artikels