Bieden koffie en thee bescherming tegen diabetes?
Dat koffie bescherming zou bieden tegen diabetes is voor experts geen nieuws. Er werden al verschillende onderzoeken uitgevoerd waaruit bleek dat er een verband is tussen koffie en een verlaagd risico op type 2 diabetes. Het effect zou optreden vanaf meer dan ongeveer vier kopjes koffie per dag en het zou duidelijk aangetoond zijn bij mannen. Een nieuwe studie biedt nog meer positief nieuws voor koffiedrinkers. Het gaat om een onderzoek naar de combinatie van de effecten van koffie en thee op het risico op diabetes.
Een complex verband
Een Brits onderzoeksteam bestudeerde het verband in een specifiek cohort, namelijk de zogenaamde Whitehall II cohort. In het totaal werden 4.055 mannen en 1.768 vrouwen gevolgd gedurende gemiddeld 11,7 jaar. Tijdens die follow-up werden 387 nieuwe gevallen van diabetes vastgesteld en dat aan de hand van een diagnose van een arts of de resultaten van onderzoeksresultaten van glucosetolerantie tests.
Alhoewel de onderzoekers bij het begin van het onderzoek een negatief verband vaststelden tussen de consumptie van koffie en de glycemie twee uur na de consumptie van een dosis glucose, werd er geen significant verband gevonden tussen de consumptie van koffie (met en zonder cafeïne) en het risico op type 2 diabetes tijdens de follow-up (na correctie voor eventuele factoren die voor verwarring konden zorgen).
Pub
Uw interactief gedeelte over Voedingsmiddelen
Neem deel aan de meest recente discussies
-
Mijn excuses hiervoor! Organo Gold is een jong Canadees bedrijf, dus veel nederlandstalig ...
Door OrganoGold 19/04/2012 - 16h25
919 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
919 raadplegingen
-
Door OrganoGold 09/03/2012 - 17h16
919 raadplegingen







