Bestaat koffieverslaving echt?

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 17/10/2014 - 16h53
-A +A

Kan iemand verslaafd zijn aan cafeïne zoals aan een drug?
Sommige koffieadepten zijn daar rotsvast van overtuigd.

Deze alkaloïde heeft inderdaad een stimulerend effect op het lichaam, maar van echte verslaving kan toch niet gesproken worden. U kunt dus verder onbezorgd aan uw kop koffie slurpen…

PUB

Cafeïne: een wijd verspreid stimulerend middel

Cafeïne komt van nature voor in een aantal planten. De stof wordt ook gebruikt als ingrediënt in nogal wat frisdranken. En ze wordt wereldwijd genuttigd in de vorm van koffie, thee (dan wordt ze theïne genoemd), cola… en bij de jongeren ook meer en meer in energiedrankjes.

Cafeïne heeft een stimulerend effect op het zenuwstelsel. Dat verklaart het erg gewaardeerde opkikkerende gevoel van koffie 's ochtends bij het opstaan, na een maaltijd, voor een vergadering op het werk of in de blokperiode.

Concreet verhoogt koffie de waakzaamheid en de concentratie, en verdrijft ze vermoeidheid - wat trouwens niet altijd een goede zaak is, want dat verlengt de tijd die we nodig hebben om in slaap te geraken. Opgelet dus met de laatste koffie van de dag!

Bij een verhoogde dosis (meer dan 10 mg/kilo lichaamsgewicht), kan cafeïne leiden tot overprikkeling en zenuwachtigheid. Maar zulke hoge hoeveelheden zijn moeilijk te bereiken met frisdranken, koffie of thee.#E#

Cafeïne leidt niet echt tot gewenning

Cafeïne leidt niet tot verslaving zoals gedefinieerd door de meeste officiële instanties.

De wetenschappelijke studies tonen aan dat beperking of zelfs algehele onthouding van cafeïne geen ernstige psychologische of fysieke problemen veroorzaakt, zoals die optreden bij een echte verslaving.
Bij sommige mensen die veel cafeïne binnenkrijgen, kan het stoppen met koffiedrinken bijvoorbeeld wel leiden tot hoofdpijn van voorbijgaande aard (een dag). Dat kan vermeden worden door de hoeveelheid cafeïne geleidelijk aan te verminderen.

Negatieve neveneffecten

Cafeïne kan leiden tot een lichtjes verhoogde uitscheiding van kalk via de urine. Maar dat effect is minimaal en de studies tonen aan dat er geen relevante invloed is op het kalkevenwicht en op de botmassa. Cafeïne verhoogt ook het risico op osteoporose niet noemenswaardig, zeker niet als de voeding voldoende calcium bevat.
Een ander vaak aangevoerd effect is de nefaste rol van cafeïne op het hart, iets waar al heel wat onderzoeken aan zijn gewijd. Cafeïne heeft inderdaad een lichte invloed op de bloeddruk, maar de gebruikte dosis speelt hierbij een belangrijke rol en het effect is vaak maar tijdelijk. Zo zal iemand die geen cafeïne gewend is er duidelijk meer last van hebben. Volgens de meeste studies is er ook geen stijging van het risico op cardiovasculaire aandoeningen, als het goedje met mate wordt genuttigd. Kortom: zolang u redelijk blijft, kan cafeïne geen kwaad.

Initialement publié par Nicolas Rousseau, diëtist-voedingsdeskundige le 26/02/2008 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 17/10/2014 - 16h53

www.eufic.org Nawrot P et al. 2003.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Da's sterke koffie! Geüpdatet op 12/04/2005 - 00h00

Hoe zit het met uw koffieverbruik? Een kopje sterke bij het ontbijt, een paar bakjes troost op het werk en nog een laatste espresso na het avondmaal? Houdt u het gezond of is het veeleer een verslaving?

Zeker geen koffie vóór het sporten! Gepubliceerd op 05/11/2013 - 13h18

Van koffie is bekend dat hij de hersenfuncties stimuleert. Vandaar dat men ervan uitgaat dat het "bakje troost" ook de lichamelijke prestaties verbetert. Cafeïne innemen vóór het sporten, is echter geen goed idee. Koffie vermindert immers de bloedtoe...

Waarin zit cafeïne? Geüpdatet op 16/02/2010 - 00h00

Dat cafeïne in koffie , thee en kolanoten zit, is bekend. Maar ook heel wat andere planten en zaden bevatten cafeïne.

Meer artikels