• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (724)
  • Commentaren (0)

Beschermt vitamine D u tegen cardiovasculaire ziekten?

Beschermt vitamine D u tegen cardiovasculaire ziekten?

Angst voor de zon

Maar hoe komt het eigenlijk dat zoveel mensen een tekort hebben aan vitamine D? Volgens onderzoekers, zou dat verschijnsel te wijten kunnen zijn aan het feit dat we tegenwoordig veel meer binnen actief zijn dan buiten. Kantoor, wagen, sportbeoefening in zaal… Nergens worden we nog blootgesteld aan de zonnestralen. Een andere oorzaak is de zonnebrandcrème die, hoewel onontbeerlijk in de strijd tegen de veroudering van de huid en melanomen, een nadelig effect zou hebben op de productie van vitamine D. Een zonnebrandmiddel met factor 15 zou 99% van de vitamine D tegenhouden. En nog een laatste oorzaak: bij mensen met overgewicht, een steeds groter wordende groep, zou de synthese van vitamine D moeilijker verlopen.

Is het tijd voor supplementen?

Omdat een tekort aan vitamine D het cardiovasculaire risico verhoogt, zou het nemen van supplementen in de toekomst een belangrijke rol kunnen spelen in de preventie. Supplementen nemen is trouwens eenvoudig en niet zo duur. Maar daarvoor is eerst onderzoek nodig om te bewijzen dat die supplementen echt leiden tot een vermindering van het aantal patiënten die slachtoffer zijn van cardiovasculaire ziekten en tot een daling van het sterftecijfer ten gevolge van diezelfde ziekten.

Artikel gepubliceerd door op 16/12/2008

Bronnen: Lee, J. Journal of the American College of Cardiology, december 2008

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

Uw interactief gedeelte over Diëtetiek

Neem deel aan de meest actieve discussies