Recente onderzoeken wijzen uit dat een tekort aan vitamine D het risico op cardiovasculaire ziekten zou verhogen. Een onverwachte ontdekking die zou kunnen bijdragen tot een betere preventie...
Van vitamine D is allang bekend dat ze noodzakelijk is voor een goed beendergestel en voor de botgroei. Ze wordt bovendien als supplement voorgeschreven als preventiemaatregel tegen osteoporose, in het bijzonder aan vrouwen na de menopauze. Vitamine D heeft echter nog andere positieve eigenschappen: volgens verschillende recente onderzoeken, zou ze ook een rol spelen in de preventie tegen cardiovasculaire ziekten. Mensen met een tekort aan vitamine D, zouden een duidelijk hoger risico lopen op een infarct of een cerebrovasculair accident. Een tekort aan vitamine D wordt bovendien vaak in verband gebracht met andere welbekende cardiovasculaire risicofactoren, zoals arteriële hypertensie, obesitas of diabetes.
Normaal wordt vitamine D op natuurlijke wijze aangemaakt dankzij blootstelling aan de zon, waardoor de synthese via de huid plaatsvindt. In mindere mate wordt deze vitamine ook aangevoerd door de voeding ( in het bijzonder eieren, lever, vette vis, levertraan...). Uit recent onderzoek blijkt nu dat het aantal mensen met een tekort aan vitamine D hoger ligt dan algemeen gedacht: zowat de helft van de volwassenen zou in dat geval zijn, alsook sommige kinderen die nochtans uiterlijk in goede gezondheid verkeren.
Julie Luong, gezondheidsjournaliste
16/12/2008
Lee, J. Journal of the American College of Cardiology, december 2008
Lees ook :
-