Bent u het slachtoffer van uw smartphone?

Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 28/01/2015 - 15h44
-A +A

Het is belangrijk dat u van uzelf weet of u de nieuwe technologieën zoals smartphone en tablet onder controle hebt of er eerder het slachtoffer van bent.

De bedoeling is om de situatie te corrigeren zodat u op een verstandige manier met deze tools omgaat en uw gezondheid niet in gevaar brengt.

Enkele praktische tips en een woordje uitleg.

PUB

Hoe wordt u weer meester van uw smartphone in plaats van een slaaf?

De nieuwe technologieën vergemakkelijken ons leven zeker, maar we mogen er natuurlijk niet het slachtoffer van worden. Maak een stand van zaken op en pas uw gewoonten indien nodig aan.

Slapen, surfen, spelen of communiceren: we moeten kiezen!

Alle activiteiten op een scherm zijn boeiend en houden ons in de ban. Ze loslaten is moeilijk. Leg uzelf, uw kleine kinderen en uw tieners een zekere regelmaat en discipline op zodat de spelletjes, het surfen op internet, het chatten, de sms’jes en de mails niet ten koste gaan van uw en hun nachtrust.
En als u naar bed gaat, gaat de smartphone niet mee. Hij wordt dus niet onder het hoofdkussen of op het nachttafeltje gelegd, maar blijft buiten de slaapkamer en gaat op de stille modus.

Opgelet met het blauwe licht dat door beeldschermen wordt uitgestraald

Niet alleen de tijd die we voor alle soorten van beeldschermen doorbrengen, kan ten koste gaan van de nachtrust. Onze slaapkwaliteit wordt ook aangetast door het blauwe licht dat ze uitstralen. Onderzoek heeft aangetoond dat het licht onze biologische klok ontregelt en het inslapen vertraagt (1). Dus geen beeldschermen voor het slapengaan. Om dezelfde reden is het ook raadzaam om voor het slapengaan geen e-books te lezen.

Zelfregulering van uw mailbox vermindert de stress

Mails, vooral professionele mails, kunnen een belangrijke bron van stress worden. Volgens Canadese onderzoekers zouden we onze mails niet meer dan drie keer per dag mogen raadplegen om ons van die stress af te helpen en ons weer beter te voelen (2). U kunt uzelf dat ritme opleggen door gewoon de geluidssignalen uit te schakelen en uw professionele mails alleen nog ’s avonds, ’s ochtends bij het opstaan of in het weekend te lezen. En vraag de mensen in uw omgeving dat ze voor dringende zaken een sms sturen en geen mail.

Zorg dat u een rechte houding hebt!

Let op uw houding en corrigeer ze indien nodig. Als u uw smartphone raadpleegt, buigt u uw hoofd onbewust wat naar voren, waardoor het bovenste deel van uw wervelkolom wat krom is. Die kromming mag nog zo klein zijn, maar het effect op uw wervelkolom is wel groot. Die krijgt zo namelijk vijf kilo extra gewicht te dragen, wat u op termijn felle rug- en nekpijn zal opleveren (3). Let ook op uw houding als u voor uw pc of tablet zit om uw rug te sparen.

Laat uw ogen op tijd en stond rusten

Beeldschermen (smartphone, tablet, pc, televisie) leiden op zich niet tot gezichtsstoornissen. Maar voor een scherm knipperen we wel minder vaak met onze ogen, waardoor onze ogen makkelijker uitdrogen en moe worden. Las dus regelmatig een pauze in en kijk dan in de verte. Uw ogen moeten zich dan niet aanpassen om scherp te zien waardoor ze kunnen rusten.

Een tip voor de heren: leg uw laptop als het even kan niet op uw schoot. De warmte die het toestel afgeeft, kan mogelijk vruchtbaarheidsproblemen veroorzaken en het risico op teelbalkanker vergroten. Formele bewijzen zijn er nog niet, maar in afwachting kunt u toch beter preventief handelen.

En nog dit: laat u niet helemaal in beslag nemen door Facebook. U kunt er ongewild slechte contacten opdoen en - meer algemeen op internet - op schokkende dingen stuiten. Stop er vooral niet al uw tijd in en blijf voeling houden met het echte leven. Niet overdrijven dus en houd contact met de mensen van vlees en bloed in uw buurt…

Goed leren omgaan met uw smartphone

 
  • Samenvattend: raadpleeg uw mails niet om de haverklap om stress te vermijden.
  • Leg uw laptop of elke andere tool ‘s avonds weg zodat u geen roofbouw pleegt op uw nachtrust.
  • Stel u ‘s avonds ook niet bloot aan het blauwe schermlicht, anders zult u misschien niet kunnen inslapen.
  • Let op uw houding als u een beeldscherm raadpleegt.
  • Las pauzes in en blijft met uw beide benen in het «echte leven» staan.
Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 28/01/2015 - 15h44

(1) Proceeding of the National Academy of Sciences, 22 décembre 2014. (2) Kostadin Kushlev et coll., https://www.academia.edu/9182785/Checking_Email_Less_Frequently_Reduces_Stress.(3) Hansraj Kenneth K. et al., Surgical Technology International XXV, https://cbsminnesota.files.wordpress.com/2014/11/spine-study.pdf.

Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Pollenpieken via SMS Gepubliceerd op 18/04/2017 - 14h45

Hebt u hooikoorts en bent u niet "beschermd" door medicatie, dan is het belangrijk dat u de hoeveelheid allergene pollen in de lucht kent. En waarom niet via SMS?

Meer artikels