• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Belgen: te weinig oogarts, te weinig brillen

Belgen:  te weinig oogarts, te weinig brillenSlechts 1 op 4 Belgen vindt zijn ogen van goede kwaliteit. Toch negeren de Belgen te vaak hun oogklachten. Ze gaan te weinig naar de oogarts en dragen ze te vaak geen bril. Wie toch een afspraak maakt, doet dat vaak uit verplichting.

Oogklachten niet gering

Het probleem zit hem niet in het erkennen van een oogklacht, zo blijkt uit een recent onderzoek*. Bijna de helft van de 45-plussers die niet brillen of lenzen dragen, vindt dat ze een bril nodig heeft om beter te zien. 44% van de ondervraagden heeft last van een verminderde zichtbaarheid bij vermoeide of pijnlijke ogen.
Beeldschermen van computer of tv zijn verantwoordelijk voor de meeste klachten. De helft van personen met oogklachten heeft last van vermoeide ogen tijdens het werken met een beeldscherm en 36% beweert er zelfs rode ogen van te krijgen.
Opmerkelijk is dat mannen minder klachten hebben over hun ogen dan vrouwen. 45% van de mannen beweert geen last te hebben van pijnlijke of vermoeide ogen. Terwijl dat cijfer bij de vrouwen op amper 33% ligt voor pijnlijke ogen en op 9% voor vermoeide ogen.

Te weinig aandacht

Ondanks de grote hoeveelheid van zijn klachten, besteedt de Belg er te weinig aandacht aan. Preventieve maatregelen nemen de Belgen zelden. Zo draagt 29% zelden of nooit een zonnebril wanneer de zon schijnt. Iets minder dan de helft (47%) van de respondenten stelt zijn computerscherm correct in.
Sterker nog, 1 op 3 mensen met oogklachten hebben geen intentie om binnen het jaar naar de oogarts te gaan. In de plaats daarvan proberen ze hun problemen te verdoezelen door lapmiddelen te gebruiken, zoals een kant - en - klaar leesbrilletje uit de supermarkt (33% van de 45-plussers). Ook de leestekst op een grotere afstand houden, is voor een kwart van de 45-plussers blijkbaar een valabel alternatief.

Artikel gepubliceerd door op 02/12/2008

Bronnen: * Het onderzoek werd uitgevoerd in september 2008 bij 750 Belgen door InSites in opdracht van brillenglazenmark Varilux.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten