Bekomen na de feestdagen

Geüpdatet door Paule Neyrat, diëtiste, bewerkt door Dr. Burton op 23/12/2016 - 12h02
-A +A

Chocolade, ganzelever, gerookte zalm, kerststronken, kerst- en nieuwjaarsdiners, champagne en lekkere wijnen... twee weken lang hebben we ons volgepropt met calorieën. En er maar weinig verbruikt, behalve dan diegenen die in deze periode op wintersport gingen. Hoe kunnen we deze situatie rechttrekken?

PUB

Wie de neiging heeft om aan te komen, zal de weegschaal deze eerste dagen van januari het liefst mijden. Maar ook wie het geluk heeft om niet snel te verdikken, riskeert zich na deze uitspattingen niet helemaal goed in zijn vel te voelen. Vermoeidheid en oververzadiging loeren om de hoek en het libido durft het ook al wel eens te laten afweten. Kortom, een stemming in mineur.Het organisme heeft twee uitputtende weken achter de rug. Het vele, al te vette eten en dikwijls ook de overdosis alcohol¸ om nog maar te zwijgen van het verstoorde slaapritme, hebben het uit zijn evenwicht gebracht. Een kleine kuur is dan ook noodzakelijk om onze conditie en humeur opnieuw op te krikken.

Slapen

Ook al hadden de kinderen vakantie en genoten de ouders van arbeidsduurvermindering, toch kan niemand zonder slaap. Ondanks alle vooruitgang van de wetenschap is er toch nog altijd niets zo verkwikkends als een goede slaap. Bovendien bevorderen de korte dagen en de vroeg invallende nacht de slaap in deze periode van het jaar.Dus, uit die tv en niet gewacht tot 23 uur om wat informatie en cultuur op te steken. Drink liever een kopje kruidenthee en kruip eens vroeg in uw bed. Bovendien nodigt lekker dicht bij elkaar liggen onder het warme dekbed uit tot een minder eenzame bezigheid dan slapen, maar wel een even deugddoende.

Wandelen

Een stevige wandeling is nodig, zelfs als het weer er zich niet toe leent. Uw lichaam en geest zullen ervan opkikkeren. Het stappen bevordert alle uitwisselingen in het organisme en zwengelt in alle zachtheid de bloedsomloop aan. Het heeft bij jong en oud alleen maar positieve effecten. Een uurtje wandelen per dag zou bovenaan op de lijst van goede voornemens voor het nieuwe jaar moeten staan.

Initialement publié par Paule Neyrat, diëtiste, bewerkt door Dr. Burton le 06/01/2003 - 00h00 et mis à jour par Paule Neyrat, diëtiste, bewerkt door Dr. Burton le 23/12/2016 - 12h02
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Eindejaarsfeesten: hoe omgaan met al die zoetigheid? Geüpdatet op 19/12/2013 - 12h15

Chocolade, pralines en andere snoepjes, kerststronken en nog meer van die desserts… Tijdens de eindejaarsfeesten lopen we steevast gevaar om een overdosis suiker binnen te krijgen. Dat kan natuurlijk voor extra en ongewenste kilo’s zorgen . Maar het...

Meer artikels