• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    7 mening
  • Getuigenissen (0)

Basilicum: krachtig aroma, veel troeven!

Basilicum: krachtig aroma, veel troeven!

Basilicum is een aromatische plant die ’s zomers heerlijk ruikt, maar het heeft ook heel wat gezondheidstroeven.

Het kruid verzacht onder meer spijsverteringsproblemen.

Dat is meteen ook de grootste troef, maar niet de enige...

Basilicum: rijk aan mineralen en antioxidanten

In basilicum zitten verschillende antioxidanten: in de eerste plaats rozemarijnzuur, maar ook fenolzuren en flavonoïden.

Basilicum zit ook boordevol vitamine K, een vitamine die een rol speelt in het stollingsproces van het bloed. Daarnaast  is het ook een belangrijke bron van provitamine A, calcium en fosfor.

Eén minpuntje: als kruid (in een slaatje bijvoorbeeld) wordt basilicum normaal maar in kleine hoeveelheden gebruikt. Om toch profijt te halen uit de aanwezige antioxidanten en mineralen moet u er dus behoorlijk wat van gebruiken (minstens één eetlepel fijngehakte blaadjes per dag).

 

Basilicum tegen spijsverteringsklachten

Basilicum is vooral bekend om zijn spijsverteringsbevorderende en krampwerende eigenschappen.

De plant bevordert een moeilijke spijsvertering, gaat winderigheid tegen, verlicht een opgeblazen gevoel en verzacht maagkrampen en andere maagklachten.

Bij een moeilijke spijsvertering kunt u het als volgt gebruiken:

  • Als kruiding:
    één eetlepel fijngehakte blaadjes per dag.

  • Als kruidenthee:
    doe enkele blaadjes basilicum in een kop kokend water. Drink de thee 3 tot 4 keer per dag, na elke maaltijd.

  • Als etherische olie, oraal in te nemen:
    druppel 1 of 2 druppels olie op een neutraal tablet of een broodkorstje. Herhaal dit 2 tot 3 per dag. Maximaal 6 druppels per dag.

 

Artikel gepubliceerd door op 02/06/2014

Bronnen: Dit artikel kwam tot stand met de medewerking van Bernadette Préat, arts, fytotherapeut en docent fytotherapie.

Vindt u het artikel interessant?