Baby's kunnen zien met hun handjes

Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 03/06/2003 - 00h00
-A +A

Baby's zouden vanaf de geboorte tactiele informatie kunnen omvormen tot visuele informatie. Dat betekent dat ze, als ze een voorwerp hebben vastgehouden, ze het vervolgens visueel kunnen herkennen.

Deze perceptieoverdracht van tastzin naar gezichtsvermogen zou dan ook aangeboren zijn, in tegenstelling tot wat tot nog toe gedacht werd. Deze ontdekking zet meteen de theorie op de helling die stelt dat deze overdracht moet worden aangeleerd en dus een kwestie is van ervaring. De studie werd uitgevoerd met twaalf baby's van gemiddeld drie dagen oud, en verliep in twee fasen:

  • de baby krijgt een klein voorwerp in zijn rechterhandje, zodat hij het betast en het leert kennen, maar zonder dat hij het kan zien;
  • vervolgens wordt het voorwerp naast een ander voorwerp geplaatst en krijgt de baby het gedurende 60 seconden te zien.
Daarna wordt gemeten hoelang de baby naar elk voorwerp kijkt. En wat blijkt: de baby bekijkt het voorwerp dat hij zonet betast heeft, minder lang dan het voorwerp dat hij niet heeft aangeraakt. Ter vergelijking: wanneer baby's twee onbekende voorwerpen krijgen (die ze voordien niet aangeraakt of gezien hebben), bekijken ze die alle twee even lang. Zuigelingen hebben dan ook van bij de geboorte een visuele voorkeur voor nieuwe voorwerpen, ongeacht het soort voorwerp. Ze raken met andere woorden vertrouwd met het voorwerp door het aan te raken. Voorwerpen die ze niet kunnen aanraken, ervaren ze als nieuw, en ze tonen een zekere nieuwsgierigheid en aandacht, die verminderen naargelang ze het voorwerp beter leren kennen. Het gaat hier om het eerste bewijs dat baby's informatie kunnen puren over de vorm van een voorwerp door het aan te raken, en die informatie vervolgens kunnen omzetten in beelden, en dat nog vóór ze dat geleerd hebben door ervaring. Dit aangeboren verschijnsel is blijkbaar gelateraliseerd, want de baby's herkenden alleen voorwerpen die ze in hun rechterhandje hielden.
Gepubliceerd door Isabelle Eustache op 03/06/2003 - 00h00 Streri A. en Gentaz E., Somatosensory and Motor Research, 20 : 11-16, 2003.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Ziet uw kind goed? Geüpdatet op 21/12/2004 - 00h00

Tussen vier en negen maanden kunnen de meeste gezichtsafwijkingen opgespoord worden... op voorwaarde dat u voldoende waakzaam bent. In de loop van de maanden gaat de baby steeds beter zien, omdat zijn gezichtsvermogen steeds meer 'beproefd' wordt. El...

De eerste boeken Geüpdatet op 27/01/2004 - 00h00

Baby's zijn dol op boeken, en u kunt uw kind niet vroeg genoeg een boek in handen geven. Bovendien verrijken boeken hun woordenschat, voeden ze hun verbeelding en stimuleren ze hun taalvaardigheid.

Hoe kinderen leren spreken Geüpdatet op 25/04/2006 - 00h00

Baby's zijn al vóór hun eerste levensjaar in staat om woordjes te leren, maar dat gebeurt niet op dezelfde manier als bij oudere kinderen. Uit een studie blijkt immers dat kinderen van tien maanden woorden verbinden met voorwerpen die ze interessant...

Op elke leeftijd een nieuwe ontdekking Geüpdatet op 30/03/2004 - 00h00

Spelen gebeurt spontaan en instinctief. Bovendien is het een essentieel element voor een goede fysieke, psychische en sociale ontwikkeling van de baby. Op die manier leert en begrijpt hij elke dag steeds meer, ontwikkelt hij zich en past hij zich aan...

Meer artikels