Een gewichtstoename van drie kilogram bij de menopauze is niet onontkoombaar. Een vetarm dieet is in dat geval doeltreffend, zo blijkt. Maar dat dieet krijgt kritiek omdat het voor een grote aanvoer van gluciden zorgt.
De menopauze gaat vaak gepaard met een gewichtstoename van ongeveer drie kilo, maar dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn! Met een goede levenshygiëne en vooral een minder vetrijke voeding kan de gewichtstoename bestreden worden.
De hormonale schommelingen die gepaard gaan met de menopauze rond de leeftijd van vijftig jaar, vallen vaak samen met grote veranderingen in het dagelijkse leven (kinderen die het huis verlaten, stress op het werk, minder lichaamsbeweging, enz.). Dat alles vertaalt zich vaak in een gewichtstoename: meer vet ter hoogte van de buik, minder spiermassa en een lager energieverbruik.
Het is geweten dat vrouwen in de menopauze een verhoogd risico hebben op gewichtstoename en het is dan ook interessant om na te gaan in welke mate diëten doeltreffend zijn, vooral dan het klassieke dieet bij uitstek: het vetarm dieet. Het krijgt wel kritiek omdat het wél vetarm is, maar veel gluciden bevat. En dat terwijl suikers vaak beschuldigd worden als reden waarom een dieet niet veel helpt.
Deze studie werd uitgevoerd bij bijna 50.000 Amerikaanse vrouwen in de menopauze die deelnamen aan de fameuze studie bij verpleegkundigen (Women's Health Initiative Dietary Modification Trial) waarin gewichtsschommelingen zorgvuldig bijgehouden werden. Ongeveer 40% van de vrouwen moesten een dieet volgen dat vetarm was en rijk aan fruit, groenten en volkoren producten. Hen werd aangeraden minder vetstoffen te consumeren (gebakken gerechten, sauzen, enz.), om verborgen vetten te vermijden (bereide gerechten, snoep, patisserie, enz.) en minder vlees te eten om de vettoevoer te verlagen met 20% van de dagelijkse hoeveelheid vetten. Tegelijkertijd moesten ze elke dag 5 tot 6 porties fruit, groenten en volkoren producten eten.
De andere vrouwen kregen informatie over voedingswaren en basisgezondheid en veranderden in het algemeen niet van voedingsgewoonten.
Meer dan zeven jaren later stelden de onderzoekers vast dat vrouwen die een vetarm dieet volgden vanaf het eerste jaar 2,2 kilo lichter werden en dat het gewichtverlies de zes volgende jaren bescheiden bleef. Bij de proefpersonen was er helemaal geen sprake van gewichtsverlies.
Het besluit? Een vetarme voeding is perfect in staat om gewichtstoename te vermijden bij vrouwen in de menopauze. Naast de inspanningen op het vlak van voeding werd de vrouwen aangeraden om regelmatig aan gematigde lichaamsbeweging te doen. Dertig minuten stappen per dag is een minimum om overgewicht te voorkomen. En het is goed voor de moraal...
Isabelle Eustache, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste
24/01/2006
Howard B.V., JAMA, 295 : 39-49, 2005.
Lees ook :
-