• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (3541)
  • Commentaren (0)

Astmalijders: eet meer vitamine D!

Astmalijders: eet meer vitamine D!
Volgens een recente studie verergert een gebrek aan vitamine D de symptomen van astma en maakt het de behandeling minder doeltreffend.

Alle astmamarkers verbeteren met vitamine D


Amerikaanse onderzoekers hebben bij 54 patiënten de ernst van hun astma vergeleken met het gehalte aan vitamine D in hun bloed. De resultaten spreken voor zich. De longfunctie is duidelijk beter bij de patiënten met een hoger gehalte aan vitamine D. De hyperreactiviteit van de longen was bij de mensen met een tekort aan vitamine D bijvoorbeeld twee keer groter dan bij de patiënten met het hoogste gehalte aan deze vitamine. Er was ook een rechtstreeks verband tussen de longcapaciteit en vitamine D. De patiënten reageerden minder goed op de steroïden als ze een tekort van deze vitamine hadden.

Onvolledige studie, belangrijke vitamine


Het gaat wel om een heel beperkte studie, want ze werd bij amper 54 patiënten uitgevoerd. Ze is met andere woorden geen belangrijk bewijs van de doeltreffendheid van vitamine D in de bestrijding van astma. Maar gebrek aan vitamine D komt zoals bekend vrij veel voor in Europa, omdat onze zittende levenswijze ons minder blootstelt aan de zon. En net door het contact met de zon kan ons lichaam zelf een deel van de vitamine D aanmaken die het nodig heeft. Dat gebrek leidt tot heel wat gezondheidsproblemen, zoals osteoporose - vitamine D is belangrijk om onze botten gezond te houden -, maar mogelijk ook tot bepaalde kankers en cardiovasculaire aandoeningen. Hoog tijd dus om na te gaan of we genoeg vitamine D opnemen...

Vorige pagina

Artikel gepubliceerd door op 01/02/2010 - 00:00

Bronnen: Sutherland, E., American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, januari 2008 (www.webmd.com)

Vindt u het artikel interessant?
 
Becommentarieer dit artikel 
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub