Astma: eet meer fruit en groenten!

Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 20/06/2006 - 00h00
-A +A

Misschien worden fruit en groenten wel dé medicijnen van dit begin van de eeuw... Na opmerkelijke resultaten met betrekking tot de preventie van kanker zijn er nu aanwijzingen dat deze producten ook doeltreffend zijn ter preventie van astma.

Astmalijders hebben een tekort aan vitamine C

Er is goed nieuws voor mensen met astma: meer fruit en groenten eten zou een belangrijk preventief effect kunnen hebben. Dat is tenminste wat men kan afleiden uit een nieuwe studie die aantoont dat astmalijders minder fruit en groenten eten dan gezonde mensen en dat hun vitamine C-gehalte gevoelig lager ligt... Het verschil tussen de proefpersonen is opvallend: de mensen met astma aten maar 132 gram fruit en groenten per dag, die zonder astma 149 gram. 17 gram verschil per dag loopt al snel op. Een ander interessant resultaat van het onderzoek: 51% van de astmalijders eet nooit citrusvruchten (sinaasappel, pompelmoes, citroen), en net die fruitsoorten bevatten veel vitamine C.

Fruit en groenten, niets dan voordelen!

Alles wijst erop dat astmalijders zich beter zouden voelen als ze meer fruit en groenten zouden eten. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • astma is een chronische ontstekingsziekte die veel antioxidanten zoals vitamine C opslorpt. Astmaleiders die een tekort hebben, maken het dus nog erger,
  • meer fruit en groenten eten komt onze gezondheid ook op andere vlakken ten goede,
  • wie fruit en groenten eet, eet doorgaans minder vetten. Die vetten houden de ontsteking net in stand.

    Het loont alvast de moeite om het te proberen. Als u vragen hebt rond je voeding, praat er dan over met uw huisarts of met een diëtist. Een doorlichting van uw eetgewoonten is altijd handig en kan u helpen om kleine foutjes bij te sturen.

    Als u last hebt van astma, kunt u zonder probleem overschakelen naar een dieet met meer fruit en groenten. Dat kan al bij de eerste maaltijd van de dag. Neem bijvoorbeeld bij elk ontbijt een stuk fruit, of, als u er geen in huis hebt, een glas sinaasappelsap. Zet elke dag minstens één groentegerecht en een portie rauwkost op het menu. En waarom het dessert niet af en toe eens vervangen door een stuk fruit of een fruitsla? En 's avonds kan bijvoorbeeld een groentesoep. Ook nu weer is onze voeding de sleutel tot onze gezondheid!
Gepubliceerd door Dr. Philippe Presles, bewerkt door C. De Kock, gezondheidsjournaliste op 20/06/2006 - 00h00 Patel BD et al. Dietary antioxydants and asthme in adults. Thorax. 2006 May;61 (5):388-93
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vitamine C: vermijd vooral tekorten! Geüpdatet op 18/11/2013 - 10h28

Alle vitamines zijn belangrijk. Maar vitamine C is nog belangrijker dan de andere. Het kleinste tekort laat zich al meteen voelen. Dat komt omdat vitamine C in alle cellen van uw lichaam werkzaam is.

Het Amerikaanse eetpatroon: geen na te volgen voorbeeld! Geüpdatet op 22/03/2005 - 00h00

De Verenigde Staten werpen zich vaak op als leider in tal van domeinen. Uit een analyse van het gewijzigde eetgedrag sinds de jaren zeventig blijkt echter dat we een radicaal andere weg moeten inslaan en er lessen moeten uit trekken voor de toekomst…...

Astmalijders: eet meer vitamine D! Geüpdatet op 01/02/2010 - 00h00

Volgens een recente studie verergert een gebrek aan vitamine D de symptomen van astma en maakt het de behandeling minder doeltreffend.

Rokers hebben een tekort aan vitamine C en E! Geüpdatet op 14/03/2006 - 00h00

Het organisme van een roker krijgt het hard te verduren. Zo veroorzaakt roken een tekort aan vitamine C, een vitamine die noodzakelijk is voor de werking van een andere vitamine, vitamine E, die een beschermende invloed heeft tegen kanker. Bij niet-r...

Meer artikels