• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Astma: eet meer fruit en groenten!

Astma: eet meer fruit en groenten!Misschien worden fruit en groenten wel dé medicijnen van dit begin van de eeuw... Na opmerkelijke resultaten met betrekking tot de preventie van kanker zijn er nu aanwijzingen dat deze producten ook doeltreffend zijn ter preventie van astma.

Astmalijders hebben een tekort aan vitamine C

Er is goed nieuws voor mensen met astma: meer fruit en groenten eten zou een belangrijk preventief effect kunnen hebben. Dat is tenminste wat men kan afleiden uit een nieuwe studie die aantoont dat astmalijders minder fruit en groenten eten dan gezonde mensen en dat hun vitamine C-gehalte gevoelig lager ligt... Het verschil tussen de proefpersonen is opvallend: de mensen met astma aten maar 132 gram fruit en groenten per dag, die zonder astma 149 gram. 17 gram verschil per dag loopt al snel op. Een ander interessant resultaat van het onderzoek: 51% van de astmalijders eet nooit citrusvruchten (sinaasappel, pompelmoes, citroen), en net die fruitsoorten bevatten veel vitamine C.

Fruit en groenten, niets dan voordelen!

Alles wijst erop dat astmalijders zich beter zouden voelen als ze meer fruit en groenten zouden eten. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • astma is een chronische ontstekingsziekte die veel antioxidanten zoals vitamine C opslorpt. Astmaleiders die een tekort hebben, maken het dus nog erger,
  • meer fruit en groenten eten komt onze gezondheid ook op andere vlakken ten goede,
  • wie fruit en groenten eet, eet doorgaans minder vetten. Die vetten houden de ontsteking net in stand.

    Het loont alvast de moeite om het te proberen. Als u vragen hebt rond je voeding, praat er dan over met uw huisarts of met een diëtist. Een doorlichting van uw eetgewoonten is altijd handig en kan u helpen om kleine foutjes bij te sturen.

    Als u last hebt van astma, kunt u zonder probleem overschakelen naar een dieet met meer fruit en groenten. Dat kan al bij de eerste maaltijd van de dag. Neem bijvoorbeeld bij elk ontbijt een stuk fruit, of, als u er geen in huis hebt, een glas sinaasappelsap. Zet elke dag minstens één groentegerecht en een portie rauwkost op het menu. En waarom het dessert niet af en toe eens vervangen door een stuk fruit of een fruitsla? En 's avonds kan bijvoorbeeld een groentesoep. Ook nu weer is onze voeding de sleutel tot onze gezondheid!

Artikel gepubliceerd door op 20/06/2006

Bronnen: Patel BD et al. Dietary antioxydants and asthme in adults. Thorax. 2006 May;61 (5):388-93

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

image_format_460_230

Astma: wat we erover moeten weten

  • Astma is een aandoening van de luchtwegen, gekarakteriseerd door aanvallen van 'naar adem snakken' vanwege een ...
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating