• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (5264)
  • Commentaren (0)

Artritis en de mediterraanse aanpak

Artritis en de mediterraanse  aanpak
Reumatoïde artritis is de tweede meest voorkomende vorm van artritis. De symptomen van de aandoening bezorgen de patiënt heel wat leed. Het goede nieuws is dat een dieet van het mediterraanse type enige verlichting kan bieden...

Bijna 1 Belg op de 100 lijdt aan reumatoïde artritis waarvan de meerderheid vrouwen (3 keer vaker dan mannen). De aandoening gaat gepaard met chronische gewrichtsontstekingen, gewrichten die met de tijd misvormd worden. Het verschil met artrose is dat reumatoïde artritis het hele lichaam raakt en dus behoorlijk invaliderend is.
Sommige studies wezen op het mogelijk ontstekingsremmend effect van het mediterraans dieet. De ziekte zelf komt namelijk niet zo vaak voor in het Middellandse-Zee gebied. Schotse onderzoekers voerden een studie naar de effecten van het dieet bij een aantal vrijwilligers uit de armere buurten van Glasgow.

Coaching en kookles

De onderzoekers stelden een begeleidingsprogramma op om de vrijwilligers op een mediterraans dieet te zetten. 130 vrouwen die al acht jaar artritis hadden namen deel aan de studie. Ze waren toen gemiddeld 55 jaar.
75 vrouwen kregen elke week gedurende zes weken twee uur praktische kookles en neergeschreven advies. De controlegroep kreeg alleen geschreven dieetadvies.
Alle proefpersonen vulden vragenlijsten in waarin gepeild werd naar hun consumptiefrequentie en allemaal ondergingen ze klinische en biologische onderzoeken aan het begin van de studie en drie en zes maanden later.

Artikel gepubliceerd door op 16/10/2007

Bronnen: McKellar G et al. Ann Rheum Dis. 2007 Sep; 66(9):1239-43.

Vindt u het artikel interessant?
 

Pub

Uw interactief gedeelte over Dieet

Neem deel aan de meest actieve discussies