Antioxidanten tegen vrije radicalen, of hoe we het verouderingsproces kunnen vertragen

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 13/11/2007 - 00h00
-A +A

We kunnen echt wel iets doen tegen het verouderen en ook tegen bepaalde ziektes . De beste manier is om de wapens die ons lichaam van nature heeft te versterken. Het volstaat om daarvoor de productie van vrije radicalen te verminderen en de hoeveelheid antioxidanten op te drijven. Een woordje uitleg.

PUB

Antioxidanten tegen vrije radicalen

Alle chemische reacties die in ons lichaam plaatsvinden (en dat zijn er permanent miljoenen) maken gebruik van de zuurstof die we inademen. Die chemische reactie op basis van zuurstof produceert echter vrije radicalen en die kunnen, bij te hoge doses, giftig zijn voor ons lichaam. We bezitten daarom een verdedigingssysteem dat bestaat uit moleculen van antioxidanten en die als taak hebben om de vrije radicalen die we te veel hebben te vernietigen. Dit systeem berust op een permanent evenwicht tussen de productie van vrije radicalen aan de ene kant en de vernietiging van vrije radicalen door antioxidanten aan de andere kant. Elke afwijking - te veel geproduceerde vrije radicalen of te weinig antioxidanten - leidt tot een slecht functioneren van het lichaam. Dat kan zich voordoen bij bepaalde ziektes, bij het ouder worden of gewoon door een onevenwichtige voeding.

Wat verstaat men onder oxidatieve stress?

Oxidatieve stress betekent gewoon dat we meer - schadelijke - vrije radicalen hebben dan - goede - antioxidanten, waardoor het lichaam als het ware zichzelf aanvalt.
Bij oxidatieve stress is er dus een onevenwicht tussen de productie van vrije radicalen en onze verdediging via antioxidanten. We kunnen ons eigen risico op oxidatieve stress berekenen door onze factoren van agressie door radicalen op een rijtje te zetten (stress, pro-oxidante voeding - sterke alcohol, gezoete dranken en gezoet voedsel, witte wijn, gegrild voedsel -, blootstelling aan de zon, vervuiling, vermoeidheid, ziekte, intensief sporten, verouderen, overgewicht...) en die te vergelijken met de antioxidanten die we bezitten (fruit en rauwe groenten, gedroogde peulvruchten, oliehoudende vruchten, volle granen, zeevruchten, schaaldieren, vis, orgaanvlees, groene thee, rode wijn...).

Maar er is geen reden tot paniek, want dit soort rekensommetjes geeft alleen een risico aan. Wel kan het elk van ons aanzetten om bepaalde gewoonten en gedragingen te veranderen, zodat we de weegschaal naar de goede kant kunnen doen overhellen. Want stress, roken, blootstelling aan de zon, sommige types van voedingswaren en bereidingswijzen zijn dan wel meer oxidatief dan andere, er bestaan ook bepaalde externe factoren waar we kunnen van profiteren: in de eerste plaats is dat de voeding, en meer bepaald fruit en groenten.

Volgende week geven we u een lijst mee van de levensmiddelen die u kunnen helpen om het verouderen efficiënt te bestrijden. Al uw bondgenoten dus in de strijd tegen oxidatieve stress!

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 13/11/2007 - 00h00 Dr. Michel Brack, " La révolution des antioxydants ", uitgeverij Albin Michel.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Thee en zijn antioxidanten Geüpdatet op 08/05/2007 - 00h00

Thee is op water na de meest gedronken vloeistof ter wereld. Het is tevens de drank die het meest heilzaam is voor het menselijk lichaam. De heilzame eigenschappen van thee vloeien voort uit zijn natuurlijk gehalte aan antioxidanten, moleculen die he...

Hebt u antioxidanten nodig? Geüpdatet op 09/03/2009 - 00h00

Iedereen weet onderhand wel dat antioxidanten goed zijn voor onze gezondheid en dat we ze best in grote hoeveelheden opnemen. Maar veel verder dan dat reikt onze kennis vaak niet... Tijd dus voor een woordje uitleg.

Antioxidanten om sneller te lopen ? Geüpdatet op 03/02/2004 - 00h00

Een tekort aan antioxidanten is een veelbesproken onderwerp in de kleedkamers van sporters. Toch verbetert het nemen van supplementen niet noodzakelijk de prestaties. Alles hangt af van de trainingslast en de kwaliteit van de voeding.

Meer artikels