• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Commentaren (0)

Angst voor de dood en reclame

Angst voor de dood en reclameAngst voor de dood is een sterk verbreid fenomeen. Veel mensen zijn zich bewust van die angst. Het wordt pas problematisch als men die zich niet bewust is van de bestaande angst en ervoor kiest om die angst te verdringen of er gewoon de ogen voor sluit. Zonder dat men het beseft, leidt dat soms tot idiote situaties.

Als de angst voor de dood wordt weggestopt

Ter illustratie een concreet en waar gebeurd feit: er wordt een nieuw ziekenhuis gebouwd. Als de bouw af is, stelt men vast dat men het mortuarium vergeten is. Er wordt er in allerijl een gebouwd. Want in een ziekenhuis gebeurt het wel eens dat een patiënt sterft, ook al hoopt iedereen er gezond buiten te komen.

Die verdoken of verdrongen angst leidt tot regelrecht ontwijken. Dat komt heel opvallend tot uiting in reclamecampagnes.
De reclame voor condooms zegt ons: " op vakantie mag en kan ik alles vergeten, behalve het condoom". Niemand durft ons te zeggen: " als je geen condoom gebruikt, kun je doodgaan". De mensen in de reclamebureaus wagen het zelfs te zeggen: " laten we van condooms iets ludieks maken ". Of dat werkt en lukt, is nog maar de vraag, want de dood is op de achtergrond aanwezig, ook al wordt ze niet bij naam genoemd.
Maar in dit geval weet iedereen (of toch bijna iedereen) dat aids niet te genezen is, ook al kun je de ziekte wel verzorgen.

Soms zie je nog gevaarlijker gedrag: in de campagnes tegen melanomen (kwaadaardige moedervlekken) wordt nooit met een woord gerept over de dood.
Melanomen zijn nochtans een enorm gevaarlijke kanker. Dermatologen zitten met de voortdurende angst dat ze er een over het hoofd zien en dat een van hun patiënten eraan overlijdt. Als men over huidkanker praat die het gevolg is van blootstelling aan de zon, zegt men er nochtans nooit bij dat deze kanker tot de dood kan leiden - deze kanker is immers moeilijk te genezen als men er te laat bij is. Die angst om de waarheid te zeggen is gevaarlijk en ernstig. Ze leidt ertoe dat mensen zich niet op tijd laten behandelen en daardoor misschien niet genezen. Die angst voor de dood kan mensen uiteindelijk het leven kosten!
Een arts vertelt hoe een van zijn zieken onlangs tegen hem zei: " Mijn buurvrouw moet een van de volgende dagen een melanoom laten verwijderen. Ze had toch kunnen wachten tot na de vakantie. Nu belast ze er haar hele gezin mee... " Die vrouw was er zich niet van bewust dat het leven van haar buurvrouw in gevaar was. In haar ogen is huidkanker iets dat je gewoon wegsnijdt en dat altijd goedaardig is. Misschien zit ze zelfs alleen maar in met het onesthetische litteken dat je eraan over houdt.

We kunnen op dit vlak zeker een voorbeeld nemen aan de Britten. Die hebben in hun reclamecampagnes geen angst voor de waarheid. Ze hebben geen taboes en hun campagnes zijn daardoor ook doeltreffender. Gelukkig begint de boodschap ook bij ons stilaan door te dringen. In de campagnes tegen verkeersongevallen wordt er nu bijvoorbeeld op gewezen dat nonchalant gedrag de dood kan veroorzaken.

Artikel gepubliceerd door op 25/07/2006

Vindt u het artikel interessant?