Amandelen, calorierijk maar gezond

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 12/02/2008 - 00h00
-A +A

De amandel is een notendop vol goeds. Ze is erg calorierijk, maar levert tegelijk heel interessante vetzuren die bescherming bieden tegen hart- en vaataandoeningen. Ze bevat voorts ook de antioxidatieve vitamine E.

PUB

De bittere amandel

Met bittere amandelen is het evenwel uitkijken. Deze vruchten komen van de wilde amandelboom en zijn erg bitter en zelfs giftig als men er veel van eet. De bittere amandel bevat cyaanwaterstofzuur, een stof die in hoge dosissen dodelijk is. De vrucht wordt in heel lichte dosissen gebruikt voor patisserie en snoep vanwege haar heel typische smaak.

Amandelen: 50% olie en vetzuren

De zoete amandel is een erg calorierijk (575 cal per 100 gram). Ze bevat ook heel veel vet (50% olie en vetzuren). Men kan er dus beter niet mee overdrijven, zeker niet als ze wordt geserveerd in de vorm van amandelgebak (frangipane, marsepein…), want daar zit ook nog eens suiker in… Maar amandelen bezitten ook heel veel goede eigenschappen. Ze zitten boordevol vezels, vitamines en mineralen (magnesium, koper, fosfor, ijzer, zink, vitamine B2, vitamine E, foliumzuur, enz.). En tot slot leveren ze ook nog veel plantaardige eiwitten: 20 gram per 100 gram. Dat is bijna evenveel als vlees of een yoghurt. Ze zijn dus een waardevol voedingsmiddel voor vegetariërs.

Gepubliceerd door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 12/02/2008 - 00h00 Chen C.Y. en coll., J. Nutr., 135: 1366-73, 2005.
Bekijk dit artikel
Vous devez être connecté à votre compte E-Santé afin de laisser un commentaire
PUB
Lees ook
Vetzuren: wat zijn uw eetgewoonten? Geüpdatet op 07/07/2009 - 00h00

We hebben allemaal onze kleine eetgewoonten, sommige zijn al iets minder goed voor onze gezondheid dan andere. Vetzuren ( vetten ) bijvoorbeeld zijn niet allemaal over één kam te scheren. Sommige zijn heel gezond, andere zijn net te mijden. Hoe gaat...

Vetten: kwantiteit en kwaliteit! Geüpdatet op 13/11/2007 - 00h00

Als men over een evenwichtige voeding praat, dan gaat het vaak in de eerste plaats om het 'beperken van vetten'. De hoeveelheid is inderdaad belangrijk, maar nog belangrijker is dat vetten niet helemaal van het menu geschrapt worden en dat de toevoer...

Meer artikels