• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    2 mening
  • Tips (0)

Als u nu eens ging racen met de fiets?

Als u nu eens ging racen met de fiets?

De Tour de France is begonnen en fietsen voor de sport is tegenwoordig heel populair.
Misschien is het ook iets voor u?

Mountainbike, VTC-fietsen (kruising tussen mountainbike en baanfiets), een stadsfiets of een racefiets: iedereen heeft zijn stijl en voorkeur. Wat telt, is dat u er plezier aan beleeft. Alleen dan houdt u het vol!

We nemen de racefiets onder de loep. Wat zijn de gezondheidstroeven van deze discipline, hoe kiest u uw fiets en hoe kunt u veilig fietsen?

De gezondheidstroeven van racefietsen

Elke sport is goed voor de gezondheid, maar fietsen is een van de beste sportactiviteiten voor onze gezondheid. Het is een volwaardige, complete sport waarbij alle spieren van het lichaam moeten werken en versterkt worden, te beginnen met de kuitspieren, maar ook de beenspieren, de armspieren, de nek- en rugspieren, enz.

Deze uithoudingssport verbetert de ademhaling (u bent minder snel buiten adem) en de hart- en vaatfunctie (uw hartslag is lager in ruststand en uw bloeddruk daalt) en uw weerstand bij inspanningen vergroot.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is (race)fietsen niet belastend voor de rug. Maar dan moet u wel een fiets gebruiken die is aangepast aan uw lichaamsbouw.

Regelmatig (race)fietsen verlengt de levensverwachting, zo blijkt uit onderzoek (1). Dat komt allicht omdat het risico op cardiovasculaire ziektes, maar ook op diabetes, obesitas en hypertensie erdoor verkleint. En dan vergeten we nog de voordelen van fietsen voor de botmassa (preventie van osteoporose). Renners ontwikkelen door het contact met de natuur ook hun zintuiglijke functies, met name hun gehoor (gevarieerd geluidsspectrum), hun gezichtsveld, hun tastzin en hun reukzin (langdurige diepere ademhaling).

Fietsen is goed voor de lijn
Doordat de spiermassa (matig) vergroot, neemt ook het basismetabolisme toe. Het resultaat is dat u de hele dag door meer calorieën verbrandt, dus ook als u niet actief bent. Elke keer dat u trapt, stimuleert het spannen en ontspannen van de kuitspieren de doorbloeding van de aderen in de benen. 
Van fietsen krijgt uw figuur ook mooiere en strakkere vormen. En het verbetert ook de algemene bloedsomloop. Kortom, deze activiteit is ten zeerste aanbevolen voor wie last heeft van zware benen en cellulitis.

Eén minpuntje: de vruchtbaarheid
Intensief fietsen is door onderzoek gelinkt aan verminderde vruchtbaarheid bij mannen. Recreatieve en professionele renners zouden meer hormonale stoornissen hebben, waardoor hun partner moeilijker zwanger raakt.
Bij vrouwen die langdurig op een fiets zitten waarvan het stuur lager staat dan het zadel, kan fietsen door de druk op de geslachtsdelen stoornissen in het seksuele genot veroorzaken.

 

Contra-indicaties voor racefietsen

Er zijn geen specifieke contra-indicaties voor fietsen met een racefiets.
De praktijk wordt wel afgeraden bij knieartrose, ischiasaanvallen, lumbago, rug- en nekklachten en evenwichtsstoornissen. Hard fietsen wordt ook vaak afgeraden bij hartfalen, vooral als het om wedstrijden gaat.

Aangezien fietsen vooral de beenspieren doet werken, wordt u niet zo makkelijk moe. Bovendien hoeft u uw eigen gewicht niet te dragen. Fietsen is dus heel interessant voor bejaarden of voor mensen met overgewicht.

 

Artikel gepubliceerd door op 21/07/2014

Bronnen: L’Institut de Recherche en Bien-être, Médecine et Sport Santé (IRBMS), http://www.irbms.com.
(1) Mortality of French participants in the Tour de France (1947–2012). Marijon E, et al. European Heart Journal. Septembre 2013. (2) FitzGerald L. et al., European Journal of Applied Physiology, mai 2012 ; Journal of Sexual Medicine, mai 2012. Fédération française des usagers de la bicyclette, FUD, http://www.fubicy.org.

Vindt u het artikel interessant?