• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    6 mening
  • Commentaren (0)

Alles wat u nog niet wist over vitamine C

Alles wat u nog niet wist over vitamine C

Vitamine C is ongetwijfeld een van de best bekende vitamines.

We associëren ze met de oranje kleur van sinaasappelen en andere citrusvruchten, en ze wordt al jaren aanbevolen om ons afweersysteem te versterken.

Maar kennen we deze vitamine wel zo goed als we denken?

Vitamine C helpt niet alleen tegen winterkwaaltjes!

We hebben inderdaad de gewoonte om 's winters vitamine C te nemen om ons immuunsysteem te versterken en zo te ontsnappen aan de virussen die in omloop zijn. Dat is ook goed…
Maar vitamine C heeft nog meer voor ons in petto!

Dit krachtige antioxidant blijkt ook een positieve invloed te hebben in de strijd tegen cardiovasculaire accidenten, ouderdomsmaculadegeneratie en veroudering van de huid.

Al deze resultaten hebben betrekking op de aanwezigheid van vitamine C in het bloed, niet op de inname van voedingssupplementen met vitamine C. Voor een goede gezondheid moet u dus in de eerste plaats regelmatig producten eten die rijk zijn aan diverse vitamines, vooral dan fruit en groenten. Als u de aanbevolen norm van vijf stukken fruit en groenten per dag niet haalt, zijn voedingssupplementen een goed alternatief. Sta ook eens stil bij uw leefstijl. Bepaalde gewoonten, zoals roken, doen namelijk het gehalte aan vitamines C in het bloed dalen.

Citrusvruchten bevatten niet het meeste vitamine C!

In sinaasappelen en citroenen zit wel vitamine C, maar er zijn heel wat andere groenten- en fruitsoorten die er nog meer bevatten… Dat is onder meer het geval met cassis, kiwi's en guaves.

Bij de groenten hebben onder meer spruiten, groene kool en waterkers meer vitamine C dan gewoonweg sinaasappelen.

Maar spring er voorzichtig mee om, want vitamine C is helaas ook een van de kwetsbaarste vitamines die we kennen.
U haalt er het meest uit als u uw fruit heel vers eet, bij voorkeur met de schil.
Voor groenten kiest u het best een bereidingswijze waarbij geen water aan te pas komt. Of gebruik anders het kookvocht, bijvoorbeeld in een soep.

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 08/12/2014
Origineel artikel geschreven door op 06/04/2009

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Welke vitamines in de winter?

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten

Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie