• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Alles over cholesterol

Alles over cholesterol Let op voor uw cholesterol: tegenwoordig ligt dat voor iedereen voor de hand. Maar weet u ook echt wat dat is en waarom we ermee moeten oppassen?

Cholesterol had lang een slechte naam, maar is in werkelijkheid onontbeerlijk voor de goede werking van ons organisme. Het is immers een vetsubstantie die een rol speelt in de celvorming. Belangrijke verduidelijking: er bestaat goede en slechte cholesterol… Het is het bloed dat de substantie naar onze cellen vervoert met behulp van twee types proteïne. Het eerste, LDL's genaamd (low-density lipoproteins - lipoproteïne met lage densiteit), hebben een nefast effect: ze kunnen cholesterol afzetten tegen de slagaderwand. Het tweede , HDL's (high-density lipoproteins - lipoproteïne met hoge densiteit), haalt hem weg van de aderwanden en brengt hem naar de lever, waar hij wordt afgebroken. Een beschermend effect dus.Een goed evenwicht tussen deze twee types proteïne is dus onontbeerlijk. Als er onvoldoende HDL is, zal de cholesterol zich immers ophopen in de slagaders en uiteindelijk een al dan niet harde plek vormen … en mettertijd dikker worden tot ze de aders verstopt. Vandaar dus het risico van vasculaire accidenten en andere infarcten.

Enkele goede gewoontes om deze risico's zoveel mogelijk te vermijden:

  • let op uw gewicht.
  • geef de voorkeur aan voedingsmiddelen die bijdragen tot het aanmaken van goede cholesterol en vermijd die die slechte cholesterol aanmaken. Beperk het aantal eieren (twee tot drie per week), boter, orgaanvlees, fijne vleeswaren. Eet veel fruit, groenten, look (die de aders beschermt). Geef ook de voorkeur aan gevogelte en wit vlees.
  • niet alle vetten zijn dezelfde: u moet alleen kunnen kiezen. Verminder het gebruik van dierlijke verzadigde vetzuren. Gebruik liever plantaardige vetten, die onverzadigde vetzuren bevatten (olijfolie, maïsolie, arachideolie, zonnebloemolie, koolzaadolie, notenolie enz.). Vis bevat daarentegen ook onverzadigde vetzuren. U mag er zoveel van eten als u zelf wil.
  • wees matig met alcohol.
  • stop met roken! Tabak verhoogt de slechte cholesterol en werkt rechtstreeks in op het hart- en vaatstelsel.
  • ontspan u: stress heeft eveneens een invloed op de cholesterol. Leer u dus ontspannen.
  • zorg voor beweging: regelmatige lichaamsbeweging is onontbeerlijk in de strijd tegen overmatige cholesterol. Aan te raden: zwemmen, wandelen, fietsen enz. Twee keer veertig minuten per week blijkt een goed gemiddelde.
Als uw cholesterolgehalte ondanks al deze voorzorgen niet op een goed peil komt, vergeet dan niet dat een medische behandeling altijd mogelijk is. Raadpleeg uw arts en bekijk de situatie samen met hem. Om uw cholesterolgehalte te meten, volstaat een eenvoudige bloedanalyse. Boven 1,9 gram per liter bloed is voorzichtigheid geboden. Als het cijfer onder de drie gram blijft, hangt alles af van de verhouding tussen goede en slechte cholesterol. De noodzaak van een behandeling met medicijnen zal afhangen van uw gezondheidstoestand en in het bijzonder de staat van uw hart en van bloedvaten en het feit of u eventueel ook aan diabetes lijdt.

Artikel gepubliceerd door op 20/05/2003

Bronnen: Marie Borrel, 60 conseils adaptés, des réponses sur mesure: anti-cholestérol, 2003, Hachette.

Vindt u het artikel interessant?
 
Gezonde voeding en slank
Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen
Medische encyclopedie