• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Tips (0)

Allergie voor mijten: de grote najaarsschoonmaak

Allergie voor mijten: de grote najaarsschoonmaak

De grote herfstschoonmaak is nu het moment en wel om de mijten weg te krijgen. Zo voorkomt u allergieën die aan deze minuscule diertjes zijn verbonden.

U doet dit werk echt niet voor niks, want 10% van de bevolking en 55% van de allergiegevoelige mensen krijgen last van de mijten…

Allergie voor mijten: de herfst is een risicoperiode

De herfst is de ideale periode voor mijten
In de herfst zakt de temperatuur en neemt de vochtigheid toe.
En dus sluiten we onze ramen en deuren en zetten we de verwarming weer aan. Maar warmte en vocht zijn net de ideale groeiomstandigheden voor allerlei minuscule indringers die leven van menselijke en dierlijke schilfers (afvalrestjes van de huid, het haar, de vacht, de nagels): mijten.

Mijten en allergische rinitis
Mijten of beter hun uitwerpselen (die in de lucht terechtkomen en zich vermengen met het stof) veroorzaken allergieën. De bekendste vorm is allergische rinitis.
Deze allergische rinitis gaat gepaard met symptomen die erg hinderlijk kunnen zijn in het dagelijkse leven. Die symptomen zijn onder meer jeuk , een verstopte en/of lopende neus en niesbuien. Ze leiden tot slaapstoornissen, vermoeidheid (en daardoor slaperigheid overdag), prikkelbaarheid en hoofdpijn die het gezins-, school- en/of beroepsleven erg ontregelen.
Allergieën voor mijten zijn er het hele jaar door. Ze zijn dus niet aan een seizoen gebonden, maar er is wel een piek in de herfst. 

Allergische rinitis en astma
Belangrijk om te weten is dat allergische rinitis vaak evolueert naar astma.
Zo heeft 20% van de mensen met allergische rinitis ook astma en 75% van de astmalijders allergische rinitis.
Het is dus cruciaal dat elke luchtwegallergie opgespoord en behandeld wordt om te voorkomen dat er zich een tweede aandoening uit ontwikkelt.

Hoe mijten te bestrijden?

Het is moeilijk om mijten helemaal uit de woning te krijgen.
Maar we kunnen de luchtkwaliteit in huis wel zelf controleren en vocht en stof zo veel mogelijk beperken.

In de praktijk:

  • Lucht uw woning elke dag 30 minuten, het hele jaar door, ook in de winter.

  • Zet de verwarming nooit hoger dan 20°C.

  • Zie erop toe dat het vochtigheidsgehalte niet meer dan 50% bedraagt.

  • Onderhoud uw beddengoed (matras, lattenbodem) en -linnen (lakens, hoofdkussens, dekbedden…). Stop matrassen, hoofdkussens en dekbedden in mijtwerende hoezen; was de lakens één keer per week op 60°C als u geen mijtwerende hoezen gebruikt; was de dekens en dekbedden één keer per maand, was de mijtwerende twee keer per jaar op 60°C; kies als het kan voor een lattenbodem; gebruik liefst geen dekbedden in natuurlijk dons, want die krioelen van de mijten en zijn niet onderhoudsvriendelijk.

  • Maak de grond en alle risicovoorwerpen regelmatig schoon. Stofzuig één tot twee keer per week en vergeet zeker ook niet onder de meubels te gaan; was de gordijnen en kussens op 60°C; koop liefst knuffeldieren die in de machine gewassen kunnen worden op 60°C.

  • Zet kasten en andere meubels een tiental centimeter van de muur af.

  • Hang liever lamellenstores dan stoffen gordijnen.

  • Leg liever gladde en afwasbare grondbedekkingen (tegels, geplastificeerd parket) dan voltapijt en andere tapijten met lang haar.

  • Verkies afgesloten meubels (ladekasten en andere kasten) boven rekken, en beperk het aantal boekenrekken.

  • Kies synthetisch bedlinnen (geen eendendons of wol).

  • Laat huisdieren niet rondlopen in de woning en zet geen planten in de slaapkamers.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 01/10/2013
Origineel artikel geschreven door op 24/10/2011

Bronnen: Persdossier Stallergenes, 22 september 2011.

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Tips voor een fitte en kerngezonde herfst!

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten