• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Raadplegingen (878)
  • Commentaren (0)

Alcohol in kleine hoeveelheden vermindert het risico op dementie

Alcohol in kleine hoeveelheden vermindert het risico op dementie
Geheelonthouders lopen tweemaal meer risico op de ontwikkeling van dementie als personen die 1 tot 3 glazen per dag drinken. In kleine hoeveelheden kan alcohol dus een gunstig effect hebben, maar vergeet niet: overdaad schaadt!

Alcohol is een risicofactor van talrijke aandoeningen, zoals arteriële hypertensie, cerebrovasculaire accidenten, bepaalde kankers en levercirrose. Maar zoals met alles geldt: overdaad schaadt. Een Nederlandse studie heeft onlangs aangetoond dat licht tot matig alcoholgebruik (1 tot 3 glazen per dag) het risico op dementie significant kan verminderen.

1 tot 3 glazen per dag

Tijdens deze studie hebben Annemieke Ruitenberg en haar team van het Medisch Centrum Erasmus in Nederland 5.395 personen ouder dan 55 jaar gedurende 6 jaar gevolgd. Bij aanvang van de studie vertoonde geen enkele proefpersoon symptomen van dementie, maar 197 van hen ontwikkelden symptomen tijdens de follow-up periode.Uit de resultaten blijkt dat geheelonthouders tweemaal meer risico lopen op dementie dan personen die 1 tot 3 glazen per dag drinken.Deze positieve effecten lijken geen verband te houden met het type drank; dit laat vermoeden dat het gunstig effect te danken is aan de alcohol zelf eerder dan aan andere substanties in deze of gene drank.

Artikel gepubliceerd door op 10/02/2002

Bronnen: Ruitenberg, Lancet, Vol. 359, N°9303, 26 januari 2002.

Vindt u het artikel interessant?
 
spreek mee op E-gezondheid
Preview

*Verplicht in te vullen om een reactie te versturen

Gegevensbescherming

Pub

De internetgebruikers die dit artikel hebben gelezen raadpleegden ook

Uw interactief gedeelte over Ziekten

Neem deel aan de meest actieve discussies