• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Getuigenissen (0)

Al eens aan gedacht om zaalvoetbal te doen?

Al eens aan gedacht om zaalvoetbal te doen?

Volgens een nieuwe studie is recreatievoetbal een doeltreffende behandeling voor tal van ziektes, zoals hypertensie, overgewicht, diabetes, enz. Misschien is zaalvoetbal of voetbal voor vijf (of meer) wel iets voor u?

Het nut van recreatievoetbal voor de gezondheid

Meer dan tien jaar al krijgen we te horen dat lichaamsbeweging van kapitaal belang is voor de preventie van allerlei ziektes, vooral dan hart- en vaatziektes. Die aandoeningen zijn in de westerse landen nog altijd de belangrijkste doodsoorzaak. Ook voetbal, en zeker recreatievoetbal (een variant van voetbal die met minder dan elf spelers en puur voor het plezier wordt gespeeld), zit nu in het koppeloton van sportactiviteiten die de grootste positieve impact op de gezondheid hebben.

Een Scandinavische studie die door de FIFA werd gevoerd, toont aan dat het beoefenen van deze discipline niet alleen de bloeddruk doet dalen, maar ook helpt vermageren - en vooral de vetmassa vermindert -, de hartfunctie verbetert, de spiermassa vergroot én de gezondheid van de botten ten goede komt. Het mooiste aan de hele zaak is dat al deze voordelen ook zijn vastgesteld bij bevolkingsgroepen die niet of heel weinig bewegen, en dat ongeacht de leeftijd. Dat betekent dus dat het nooit te laat is om eraan te beginnen, ook niet als u momenteel niets van sport doet en al de veertig voorbij bent!

 

Waarom is recreatievoetbal zo goed voor de gezondheid?

Het verschil tussen zaalvoetbal - of voetbal met twee keer vijf spelers - en andere vormen van lichaamsbeweging is dat het een vrij intensieve training – het hart klopt snel, het lichaam wordt tot aan zijn limieten gedreven – combineert met een slechts matig gevoel van  lichamelijke inspanning. Voetbal wordt namelijk meer als een spel dan als een sport ervaren: de voetballers zijn sterk gemotiveerd om te bewegen zonder dat ze het gevoel hebben echt heel diep te gaan zoals dat geval is bij een lange joggingsessie bijvoorbeeld.
Er is wel een keerzijde aan de medaille: letsels zijn relatief courant bij recreatievoetbal (één blessure per 700 uur spelen). Maar u kunt het risico verkleinen door u nauwgezet aan de spelregels te houden en bijvoorbeeld in de juiste omstandigheden te sporten (terrein volgens de voorschriften, goede uitrusting) en vooral rekening te houden met uw eigen grenzen. De gebruikelijke voorschriften voor het beoefenen van een sport - zoals vooraf rustig aan opwarmen - zijn natuurlijk ook hier van toepassing.

Het voordeel van recreatievoetbal is dat er ploegen van elke leeftijd bestaan. Als u goed zoekt, zult u zeker een geschikt team vinden. Lukt het toch niet? Stel dan zelf een ploeg samen!

Opgelet: wilt u aan het sporten gaan maar bent u al  de veertig voorbij en/of hebt u een ziekte, raadpleeg dan eerst uw huisarts voor u eraan begint.

Artikel gepubliceerd door op 09/06/2015

Bronnen: Krustrup, Peter et al., Br J Sports Med doi:10.1136/bjsports-2015-094955

Vindt u het artikel interessant?