• rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Aids: een molecule op maat uit chemische synthese

Aids: een molecule op maat uit chemische synthese Na genetische engineering draagt nu ook chemische engineering zijn steentje bij tot aids-bestrijding. Zo werd er onlangs een volledig synthetische molecule geproduceerd op maat om te verhinderen dat het aids-virus binnendringt in de cellen. Ze bleek nagenoeg 100 % doeltreffend bij muizen en zou binnenkort ook getest worden bij de mens.

Deze molecule, PSC-Rantes genoemd, werd volledig geproduceerd door chemische synthese. Ze is vijftig keer doeltreffender dan de al beschikbare vergelijkbare moleculen. Terloops: er zijn al heel wat natuurlijke substanties geïdentificeerd die de toegang van het aids-virus (HIV) tot de cellen kunnen blokkeren. Alleen hebben ze nog nooit een therapeutisch effect gehad. Vandaar dat er gelijkaardige stoffen zijn geproduceerd via genetische engineering; ze bestaan uit een combinatie van natuurlijke deeltjes. Hun activiteit is sterker dan die van de natuurlijke substanties en verhindert dat het HIV-virus kan doordringen in de cellen. Daarnaast zijn onderzoekers er dankzij de nieuwste chemische synthesetechnieken in geslaagd om een andere, volledig synthetische molecule te ontwikkelen met ietwat andere eigenschappen, die maar liefst bijna vijftig keer doeltreffender is. Na in-vitrotests werd de substantie toegediend aan muizen. In lage dosis beschermt ze 30 % van de dieren tegen HIV. In hoge dosis is dat 100 %. Vervolgens werd ze uitgetest bij makaken, die dichter bij de mens staan dan knaagdieren, en er werd geen enkel toxisch effect vastgesteld.

Er moet nu nog nagegaan worden of deze molecule doeltreffend is bij de mens, en dat zal een aantal aanpassingen vergen. Toch bewijzen die voorlopige resultaten al dat totale chemische synthese een zeer interessante strategie is.

Dergelijke moleculen zullen het aids-virus niet alleen kunnen bestrijden, maar ook voorkomen.

Schrijf u gratis in op de newsletter van e-gezondheid !

Artikel gepubliceerd door op 21/12/2004

Bronnen: Hartley et coll., PNAS, november 2004, publicatie on line.

Vindt u het artikel interessant?

Cerveau, Nerf, Mémoire, Psychisme, Sommeil Oeil, Bouche, Dent, Nez, Gorge, Oreille, Cheveux Coeur, Sein, Poumon, Circulation sanguine Estomac, Intestin, Foie Sexe, Rein, Système urinaire Os, Articulation, Muscle Peau, Ongle Gids Ziekten en aandoeningen Ziekten en aandoeningen