• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Afslanken zonder moe te worden

Afslanken zonder moe te worden Drie kg verliezen in één week tijd, vijf in tien dagen, ... : diëten beloven altijd weer hemel en aarde. Maar tegen welke prijs? Verlies van spiermassa, frustratie en vermoeidheid. Wat niet hoeft te verbazen, want een "geteisterd" lichaam neemt onvermijdelijk wraak in de vorm van energieverlies en tekorten. Gevolg: de kilo's komen er in geen tijd weer bij, soms zelfs iets meer. En als u nu eens een redelijker voedingspatroon aannam en u tegelijk af en toe een pleziertje gunde?

Evenwicht en afwisseling

Kies voor een gezonde voeding die aangepast is aan uw reële behoeften. Het is niet de bedoeling bepaalde producten te schrappen, wel hun "consumptiefrequentie" af te wisselen naargelang hun eigenschappen. Geef wat hoeveelheid betreft de voorkeur aan mager vlees (gevogelte, wild) en vis (minstens drie keer per week), vooral dan zalm en tonijn. Die bevatten immers omega-3-vetzuren, die goed zijn tegen hart- en vaatziekten. Eet bij elke maaltijd fruit en groenten (rauw of gekookt). Ze zijn niet alleen caloriearm, maar werken ook snel verzadigend. Ook zetmeelproducten zijn uitstekende eetlustregelaars, en hun calorieën worden verbrand nog voor ze opgeslagen worden in de vorm van vet. En niet brood is een dikmaker, wel het beleg! Neem ook voldoende calciumrijke melkproducten: afgeroomde melk, yoghurt en magere kazen.

Zuinig met suiker en vet

U bent een zoetekauw? Kies dan voor zoetstoffen: u kunt er heerlijke desserts mee bereiden. En vervang frisdranken door verse vruchtensappen. Een beetje rauwe boter of een scheutje olijfolie mogen uiteraard, maar u kunt ze evengoed vervangen door citroen, sojasaus of aromatische kruiden. Tot slot nog dit: gril uw vlees, stoom uw groenten en bereid uw vis in papillot. Stuk voor stuk bereidingswijzen waar geen vet aan te pas komt en die de smaak van de producten en hun vitaminegehalte behouden.

Vindt u het artikel interessant?