• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    1 mening
  • Commentaren (0)

Afslanken: wat met werklunches?

Afslanken: wat met werklunches?

Het is niet altijd makkelijk om een dieet te verzoenen met werk- en zakenlunches.

Maar met wat goede wil en gezond verstand kan het wel. Weet u hoe?

1) Deze middag hebt u een werklunch. Hoe ziet uw ontbijt er dan uit?

U zorgt voor een stevig ontbijt of zelfs een uitgebreider ontbijt dan gewoonlijk.

Het ontbijt overslaan met het vooruitzicht van een werklunch op restaurant is geen goede oplossing. U hebt 's middags dubbel zoveel honger en daardoor wordt de verleiding om voor calorierijke gerechten te kiezen alleen maar groter. Of erger nog, u eet tussendoortjes in de voormiddag.

2) U moet een restaurant reserveren voor een werklunch. Welk restaurant wordt het?

Een Chinees of Japans restaurant.

Een Chinees restaurant heeft als voordeel dat er een ruime keuze is aan slaatjes, groenten en fruit. Japanse restaurants hebben dan weer een ruim aanbod aan vis. Het nadeel van een brasserie is een kaart met sausrijke gerechten en steaks met frieten.

3) Bij het kiezen van een hoofdgerecht laat u zich verleiden door:

Eenvoudige hoofdschotels zoals gegrilde gerechten.

Originele gerechten worden vaak vergezeld van saus. Beter is het om te kiezen voor gegrilde of gepocheerde vleesschotels, visbereidingen en groenten en stoombereidingen.

4) Als hoofdgerecht kiest u meestal voor:

Vis.

Vis is uitstekend voor de gezondheid. Aangeraden wordt om minstens twee keer per week vis te eten. Profiteer van werklunches om meer vis te eten. Vlees daarentegen levert veel vetten. Kiest u toch voor vlees dan moet uw voorkeur uitgaan naar wit vlees.

5) Meestal kiest u voor:

Een hoofdgerecht + een dessert

Als u het aantal calorieën wilt beperken, dan kiest u best voor een hoofdgerecht en een dessert, op voorwaarde dat u geen dessert neemt met veel suikers en vetten zoals taart of patisserie. Een ijsje of fruitsla kan wel.

6) Als bijgerecht neemt u meestal:

Gestoomde groenten.

Gestoomde groenten genieten uiteraard de voorkeur. Ze bevatten niet veel calorieën en ze zijn goed voor de gezondheid. Frieten en andere gefrituurde gerechten kunt u maar beter vermijden.

7) Er wordt wijn geschonken. Wat doet u?

U drinkt geen wijn.

U kunt beter geen wijn drinken. Het kleine glaasjes zal u niet veel opleveren. De ontspanning of euforie is van voorbijgaande aard en de kans dat u voor een calorierijk dessert kiest wordt alleen maar groter.

8) Iedereen neemt een dessert, dus waarom niet u! U kiest voor:

Het dessert met het meeste fruit (fruitsla, taart, enz.).

Profiteer van de gelegenheid om een dessert met fruit te eten. Zo komt u ook een stapje dichter bij het doel van vijf porties fruit en groenten per dag. Bovendien bevatten die dessert meestal minder calorieën.

Bijgewerkt door Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste op 03/06/2016
Origineel artikel geschreven door op 30/09/2008

Bronnen: institut Moncey

Vindt u het artikel interessant?