• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Commentaren (0)

Additieven, hyperactieve kinderen, het verband en de twijfel

Additieven, hyperactieve kinderen, het verband en de twijfel Onder wetenschappers woedt een debat over het mogelijke verband tussen bepaalde additieven en hyperactief gedrag bij kinderen. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) stelt dat er geen reden is voor alarm, maar ze beveelt wel bijkomend onderzoek aan. Tekst en uitleg.

Moedigen additieven hyperactief gedrag aan?

In september 2007 werden de resultaten van een Britse studie gepubliceerd in het medisch vakblad The Lancet. En in de internationale pers. Uit de studie bleek dat bepaalde additieven in voeding hyperactief gedrag zouden doen toenemen bij kinderen van drie tot negen jaar.
Volgens de auteurs van de studie hebben kinderen die de substanties een aantal jaren lang consumeren een verhoogd risico op hyperactief gedrag.

Europa is voorzichtig

Wetenschappers van de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid bogen zich over het bewuste onderzoek waarin het effect van twee kleurstoffen* en het bewaarmiddel natriumbenzoaat nagegaan werd. In hun conclusie blijken ze het niet helemaal eens te zijn met de Britse onderzoekers.
De Europese Autoriteit besluit dat de studie niet genoeg bewijzen levert voor het verband tussen de additieven en ADHD bij een aantal kinderen. Bovendien was het effect niet coherent in de twee onderzochte leeftijdsgroepen en ook niet wat de twee combinaties betreft.
Rekening houdend met een aantal onzekerheden en met de zwakten van de studie is er volgens het EFSA geen voldoende reden om nieuwe maatregelen betreffende de aangeraden dagelijkse dosis** van de kleurstoffen en van het bewaarmiddelen te treffen.

Artikel gepubliceerd door op 06/05/2008

Bronnen: De volledige tekst van het advies is beschikbaar op de site van het EFSA op het volgend adres: http://www.efsa.europa.eu/EFSA/efsa_locale-1178620753816_1178694648892.htm

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten