De artikels
Hart- en vaataandoeningen komen heel veel voor, het is dan ook van het grootste belang dat de preventieve factoren in kaart worden gebracht. Uit tal van biologische en biochemische gegevens zou ...
Chocolade krikt het moreel op als we een dipje hebben, dat weet iedereen. Maar het is ook goed voor het hart. Een recente studie levert daar nog maar eens het bewijs van. Verstokte chocolade-eters ...
De voorbije jaren zijn de omega-3-vetzuren de hemel in geprezen, en dat ten koste van de omega-6-vetzuren die als schadelijk werden bestempeld voor hart en bloedvaten. De American Heart Association ...
Recente onderzoeken wijzen uit dat een tekort aan vitamine D het risico op cardiovasculaire ziekten zou verhogen. Een onverwachte ontdekking die zou kunnen bijdragen tot een betere preventie
Talrijke studies suggereren dat een mediterraans dieet een gunstige invloed heeft op de cardiovasculaire risicofactoren. Sommige personen zouden er kunnen er bovendien nog een groter voordeel bij ...
De amandel is een niet alledaagse droge vrucht die al jaren de nieuwsgierigheid van wetenschappers prikkelt, in het bijzonder op het gebied van de cardiovasculaire gezondheid. De amandel zou zelfs ...
Moet het wijdverspreide gebruik van antioxidantensupplementen voor de preventie van cardiovasculaire ziekten opnieuw in vraag gesteld worden? Dat is de mening van Amerikaanse specialisten die de ...
De essentiële vetzuren van de omega-familie zijn de huidige sterren in de voedingsleer en de meeste mensen hebben er al van gehoord. Wat minder bekend is, is dat ze in een evenwichtige verhouding ...
Zalm is bekend om zijn rijkdom aan omega-3 vetzuren die op hun beurt geroemd worden om hun positief effect op de gezondheid van hart en bloedvaten, maar zalm heeft nog een extra troef: de kleur. Het...
1.200.000 Belgen van boven de 15 hebben een te hoge bloeddruk. Specialisten raden met klem aan om het gebruik van zout te verminderen.
Exotische smaken, heerlijke snoepkleuren, aantrekkelijke verpakkingen: dat alles zet het jonge volkje alleen maar aan om - meestal zonder maat - frisdranken en andere zeer suikerrijke dranken te ...
De weldoende effecten van theelijken wel eindeloos, de drank zou bescherming bieden tegen kanker, infarcten en zelfs tandcariës. Maar nu zou blijken dat het meest krachtige effect van thee vooral ...
De tomaat is een van de lievelingsgroenten van de Belg. Die populariteit is te verklaren door de smaak en de vele variëteiten en manieren van bereiding die er zijn. Maar de groente heeft ook een ...
Volkorengranen bevatten veel vezels en hebben daardoor een gunstig effect op luie darmen, maar ze hebben nog heel wat andere troeven. Minstens drie porties volkorengranen per dag eten zou het risico ...
Dag in dag uit vervuilde stadslucht inademen tijdens de spitsuren en te veel verzadigde vetten eten, verhoogt de kans op atherosclerose. Met andere woorden: vetafzettingen op de slagaderwand, mogelijk...
Alweer een studie die de consumptie zal doen stijgen. Nadat de eigenschappen van cacao tegen depressie en voor de bescherming van het hart werden bewezen, is er nu een proef die de mechanismen ervan ...
Om het cardiovasculaire risico van overgewicht te evalueren is het niet zozeer het lichaamsgewicht op zich dat belangrijk is, maar wel de tailleomtrek. Hoe groter die is, hoe groter het risico voor ...
Prematuren die met moedermelk worden gevoed, zouden tijdens de adolescentie een lager cardiovasculair risico lopen in vergelijking met prematuren die met flessenvoeding werden grootgebracht. Het ...
Dat vis goed is voor het hart, is bekend. Verrassend genoeg hoeven we echter niet noodzakelijk grote hoeveelheden te verorberen om een gunstig effect te verkrijgen voor onze slagaders...
Het ontbijt is een absolute must om goed lichamelijk en intellectueel te presteren. Bovendien is het lijnvriendelijk, want het is een goede remedie tegen tussendoortjes en knabbelen. En op de koop toe...
Volgens sommigen is vis toxisch geworden en kunnen we beter omega-3-supplementen nemen. Maar zijn omega-3-vetzuren, die allemaal bereid worden op basis van vis, minder toxisch? Wat moeten we nu ...
Vitamine B9, of in de volksmond de zwangerschapsvitamine, zou nóg een positieve invloed hebben op de gezondheid, namelijk een verlaging van het risico van hypertensie. Er is wel een voorwaarde aan ...
Bij steeds meer adolescenten nemen softdrinks de plaats in van essentiële dranken: water en vruchtensap. Die kwalijke gewoonte beïnvloedt niet alleen het gewicht, maar bevordert ook hoge bloeddruk.
Kaas, boter en dierlijke vetstoffen zijn af te raden voor de slagaders. Het komt erop aan er met mate van te genieten.

































