De artikels
Gaan ziekenhuizen en andere zorginstellingen de klinken van deuren en vensters en de kranen vervangen door exemplaren in koper? Koper zou in staat zijn om de meest resistente kiemen drie keer ...
Volgens onderzoekers van de universiteit van Miami kan een voedingssupplement met selenium bovenop de antiretrovirale traditionele therapie (de zogeheten aidsremmers) de evolutie van het hiv-virus ...
Ons immuunsysteem moet ons beschermen tegen een hele reeks indringers die zich in onze cellen en weefsels willen nestelen. Van bij de minste aanval reageert het door virussen te verjagen, bacteriën te...
Iedereen weet het, iedereen zegt het: om uw botten sterk te houden en osteoporose te voorkomen en dus na de leeftijd van 50 jaar geen last te hebben van botbreuken, kan u het beste calcium en vitamine...
Een voldoende calciuminname is op elke leeftijd noodzakelijk om een gezond beendergestel te verwerven en te behouden. De belangrijkste voedingsbron van calcium is melk. Toch is de kwaliteit van het ...
Sporters maken zich vaak zorgen over hun ijzer-, calcium- en eventueel ook natrium-, selenium- en zinkbalans. Maar wie maalt er om kalium?
Seleniumtekort komt vrij veel voor bij atleten, met allerlei vreemde symptomen tot gevolg: lage immuniteit, neerslachtigheid, slapeloosheid,
Als breukpreventie worden gewoonlijk calcium- en vitamine D-supplementen voorgeschreven. Beide moleculen zijn immers essentieel voor de ontwikkeling en het behoud van het beendergestel. Uit twee ...
Sommige mineralen zijn onmisbaar voor onze gezondheid omdat ze een cruciale rol vervullen bij het celmetabolisme. We onderscheiden daarbij macro-elementen en oligo-elementen; die laatste zijn ...
Een Belgische studie heeft aangetoond dat er een omgekeerde relatie bestaat tussen het seleniumgehalte in het bloed, de aanvoer van bètacaroteen uit de voeding en het kankerrisico. Alleen mannen ...
Jodiumtekort is in België al jaren een probleem. Een zeer eenvoudige gewoonte maakt het al mogelijk om de kosten te drukken: het gebruik van jodiumzout aan tafel.
Koper bezit zeer interessante antibacteriële eigenschappen die gebruikt zouden kunnen worden in de strijd tegen legionellose. Hoe en waarom, en wat mogen we ervan verwachten? We stelden de vraag aan ...
Experts van het Britse voedselagentschap bogen zich over de veiligheid van vitamines en mineralen. Ze besloten dat één multivitaminepil per dag al kan leiden tot een ongezonde overdosis. Heeft het ...
Jodiumtekort ligt aan de basis van mentale problemen, krop, kindersterfte, hypothyreoïdie en hyperthyroïdie, die alle kunnen worden voorkomen door middel van jodiumsupplementen. Dit probleem blijft ...
Een voldoende inname van calciumrijke voedingsmiddelen is belangrijk op elke leeftijd, maar zeker voor kinderen!
Calcium zou bescherming bieden tegen colonkanker. Onderzoekers hebben immers aangetoond dat personen die calciumsupplementen namen, 50% minder risico liepen op colonkanker.
Gemenopauzeerde vrouwen en bejaarden krijgen vaak supplementen van calcium en vitamine D om osteoporose te voorkomen. Het zou nu blijken dat dergelijke supplementen ook het uitvallen van de tanden ...
Neen, dit is geen nieuwe microbe, maar een plant die in België soms in voedingsproducten wordt verwerkt en elders in Europa soms in geneesmiddelen.
De rol van vitaminen en mineralen bij groeiachterstand werd reeds eerder onderzocht. Bij minder bevoorrechte kinderen uit een supplement van deze stoffen zich door een toename van de gestalte met ...


























