De artikels
Zodra u 's morgens wakker bent, kunt u zorg dragen voor uw gezondheid door een heerlijk kopje thee of koffie te drinken. Drie kopjes per dag zouden het risico op diabetes type 2 met 25% doen dalen. ...
Koffie om wakker te blijven? En als het nu alleen het zien van het kopje was dat u opnieuw energie bezorgt?
Koffie, de cafeïnerijke drank, heeft heel wat eigenschappen. Sterke koffie of koffie verkeerd, koffie met suiker, met melk, met room, bij het ontbijt, na de maaltijd of cafeïnevrij: koffie wordt op ...
Onlangs verscheen er een studie over de voordelen en risico's van cafeïnegebruik bij kinderen en adolescenten in de Scandinavische landen, met name voor het centrale zenuwstelsel. De conclusies zijn ...
Koffie en thee zijn naast water wereldwijd de meest gedronken drankjes. Ja, ze bevatten cafeïne, wat de drankjes wel eens verweten wordt, maar recent onderzoek wijst op de gunstige effecten van thee ...
Een kopje koffie? Nee dank u, ik probeer te stoppen. Het is vandaag een vaak voorkomende reactie die te maken heeft met een aantal koffiemythes. Maar volgens Amerikaanse onderzoekers zou de consumptie...
Kan iemand verslaafd zijn aan cafeïne zoals aan een drug? Sommige koffieadepten zijn daar rotsvast van overtuigd. Deze alkaloïde heeft inderdaad een stimulerend effect op het lichaam, maar van echte ...
In 2004 besliste het Wereldantidopingagentschap om het gebruik van cafeïne in de sport te legaliseren. Vanwaar die ommezwaai?
U bent van plan om loonopslag te vragen aan uw baas? Doe dat dan bij een kopje koffie! Uit een studie in "The European Journal of Social Psychology" blijkt namelijk dat we ons makkelijker laten ...
Van koffie is bekend dat hij de hersenfuncties stimuleert. Vandaar dat men ervan uitgaat dat het "bakje troost" ook de lichamelijke prestaties verbetert. Cafeïne innemen vóór het sporten, is echter ...
Hoe zit het met uw koffieverbruik? Een kopje sterke bij het ontbijt, een paar bakjes troost op het werk en nog een laatste espresso na het avondmaal? Houdt u het gezond of is het veeleer een ...
De lijst van de wetenschappelijk bewezen of vermeende voor- en nadelen van koffie en cafeïne is bijzonder lang. Zo zijn sinds 2002 hierover meer dan 300 studies verschenen, waarvan de resultaten ...
Regelmatig, maar matig koffie drinken kan heilzaam zijn om depressie en hart- en vaatziekten te voorkomen, vooral bij mannen.
Heel wat mensen kunnen niet zonder koffie. Het bakje troost heeft echter niet alleen opwekkende eigenschappen, maar ook andere, niet-vermoede deugden
U begint de dag met een sigaret en een bakje troost? U weet wel dat een glas seldersap gezonder is? Al die onheilsberichten over roken komen u de strot uit? Rol nog ééntje en glimlach. We hebben ...
Koffieliefhebbers die zwanger worden beperken de consumptie van hun bakje troost beter tot 4 koppen per dag. Dat blijkt uit een Deens onderzoek bij 18.478 zwangere vrouwen.
Koffie zou door zijn bactericide en anti-adhesieve werking het ontstaan van tandcariës voorkomen. Een reden te meer om af en toe een lekkere koffie te drinken.
Reumatoïde artritis is een aandoening die vooral de gewrichten van handen en voeten aantast. De oorzaak van de ziekte is niet gekend. Men vermoedt echter dat bepaalde voedingsmiddelen en met name ...
Uit de resultaten van een Amerikaanse studie blijkt dat een hoge cafeïneconsumptie het botverlies bij vrouwen met een bepaalde genetische afwijking verhoogt.
Het vermoeden bestond reeds lang, maar is nu eindelijk bewezen: cafeïne verhoogt de bloeddruk. Een kleine hoeveelheid koffie of een andere cafeïnehoudende drank (thee, bepaalde bruisdranken) ...


























