De artikels
Gamma-GT's zijn enzymen die van nature aanwezig zijn in de lever, de nieren en de galblaas. Een te hoog gehalte aan gamma-GT kan wijzen op een probleem met deze organen, bijvoorbeeld hepatitis of ...
Een zopas verschenen studie heeft aangetoond wat velen al vermoedden: ook een heel kleine hoeveelheid alcohol in het bloed vergroot al het risico op ongelukken op de weg.
De Belgen hebben de reputatie dat ze graag hun biertjes lusten... maar naast de levensstijl, heeft het alcoholgebruik ook een belangrijke impact op de gezondheid. Het Wetenschappelijk Instituut ...
Rond alcohol bestaan heel wat misvattingen en fabeltjes, iedereen gelooft zo een beetje wat hem het beste uitkomt... We schenken klare wijn. Hieronder vindt u de antwoorden op vijf vragen, met als ...
Alcoholisme wordt niet langer als een puur mannelijk probleem beschouwd. Het fenomeen komt nog altijd het meest voor bij mannen, maar vrouwen zijn veel kwetsbaarder voor de gevolgen van alcohol en het...
Franse wetenschappers hebben ontdekt dat luide muziek zowel sneller als meer doet drinken. Geobserveerde mannen deden drie minuten minder over een glas bier, en dronken tegelijk bijna een glas meer ...
Volgens Spaanse onderzoekers zou een gematigd bierverbruik een positief effect hebben op het immuunsysteem. En het effect zou meer uitgesproken zijn bij vrouwen... Diverse epidemiologische studies ...
Bij een epidemiologische studie werden vijf subtypes van alcoholici geïdentificeerd. Verrassend was dat jonge volwassenen en niet oudere vijftigers goed zijn voor de helft van alle ...
Caroline, 26 jaar, heeft hepatitis A opgelopen aan het zelfbedieningsbuffet van het viersterrenhotel waar zij verbleef tijdens haar vakantie in Egypte. Wil je deze ziekte, die zeer vervelend kan zijn,...
De risicofactoren voor pancreaskanker hebben in grote mate te maken met de levenswijze, zo blijkt vandaag. Toxische stoffen spelen daarbij een belangrijke rol, maar ook de voeding...
Je hoort vaak beweren dat twee à drie glazen alcohol per dag goed zijn voor de gezondheid. Die bewering is fout. Een dergelijke dosis is mogelijk het begin van een drankprobleem. Wat is dan wel een ...
Deze vraag is verrassend en toch dringt ze zich steeds vaker op. Lang werd aangenomen dat alcohol enkel in combinatie met roken kankerverwekkend was. Een lage dosis alcohol zou zelfs als beschermend ...
350.000 Belgen kampen met een drankprobleem. De gevolgen zijn ernstig. Zowel voor de gezondheid, psychologisch als relationeel: een neerwaartse spiraal die kan vermeden worden.
Alcoholverslaafden lijden net als ontwenden aan slaapstoornissen. Alcohol doet ons weliswaar sneller inslapen, maar leidt ook tot chronische slapeloosheid. Vermoeidheid is overigens één van de ...
Eén glas alcohol per dag verergert mond- en tandproblemen en is vooral schadelijk voor het tandvlees.
We overgieten ons sociaal leven graag met alcohol, en ook op het werk zijn we er niet vies van. Helaas wordt het alcoholrisico op het werk - nog altijd een echt taboe - in de meeste gevallen slecht ...
Op welke elementen baseren zware drinkers zich om beslissingen te nemen over hun afhankelijkheid van alcohol? Een studie probeert op die moeilijke vraag een antwoord te geven.
Alcoholgebruik is, zowel bij de vrouw als bij de man, een belangrijk obstakel voor een geslaagde in-vitrofertilisatie (IVF). Elk glas telt!
Psychiatrische stoornissen en ziekten zoals depressie, angst, schizofrenie en paranoia komen vaker voor bij probleemdrinkers en nog meer bij alcoholverslaafden dan bij de rest van de bevolking. Dat ...
Een glaasje alcohol per dag verhoogt de kans op borstkanker met 7%. 4% van de gevallen van borstkanker in de ontwikkelde landen zou toe te schrijven zijn aan het gebruik van alcohol. In ...
Meer dan 22% van de patiënten met een sociale fobie drinkt overmatig veel alcohol. Alcohol heeft een ontremmend (of desinhiberend) effect, waardoor de patiënten het gemakkelijker hebben hun ...
Champagne maakt gemakkelijker dronken dan andere alcoholhoudende dranken. Dit hebben velen bij het drinken van deze dit edele vocht reeds vastgesteld, maar het was nog niet wetenschappelijk bewezen. ...
Te veel alcohol drinken verhoogt de bloeddruk en hypertensie leidt zowel tot cerebrovasculaire accidenten als tot hartaanvallen.
Ziehier een vraag gericht tot Prof. Roger Henrion, lid van de 'Académie nationale de médecine' (Frankrijk): Een nationale enquête omtrent geweldpleging op vrouwen (Enveff), uitgevoerd door een ...


























