• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    12 mening
  • Commentaren (0)

Acht tips om uw geheugen in stand te houden

Acht tips om uw geheugen in stand te houden

Kan het stimuleren van het geheugen voorkomen dat het ons parten gaat spelen én de ziekte van Alzheimer helpen vertragen? Jawel. Tal van wetenschappelijke studies tonen aan dat er factoren zijn waarop we geen invloed hebben - zoals erfelijkheid -  maar dat er andere zijn waaraan we wel iets kunnen doen - zoals leefhygiëne en ons welbevinden. Een aantal tips.

1. Beweeg regelmatig

Lichaamsbeweging bevordert de zuurstoftoevoer naar de hersenen. Het stimuleert ook de groei van bloedvaatjes in de hersenen en «de vorming van nieuwe neuronen en nieuwe synapsen (verbindingen) in de prefrontale zones», aldus Hélène Amiéva, psycholoog en gerontoloog. Resultaat: ons geheugen en onze concentratie verbeteren. die voordelen zijn op elke leeftijd voelbaar, zolang de lichaamsbeweging maar regelmatig is. Algemeen wordt aangeraden om 30 minuten per dag stevig te stappen, maar ook fietsen, tuinieren, tai chi of zwemmen zijn goed. 

2. Eet fruit en groenten

Uit meerdere studies blijkt dat  we met het type voeding uit de mediterrane keuken langer een goed geheugen bewaren. Zet dus elke dag fruit en groenten op het menu, zoals het Nationaal Voedings- en Gezondheidsprogramma aanraadt. Ook vis of wit mager vlees, volkorengranen, olijfolie en koolzaadolie horen in dat lijstje. Overdrijf anderzijds niet met verzadigde vetzuren zoals die in rood vlees en charcuterie, en wees ook op uw hoede voor het verborgen zout in industriële schotels. Bij overdaad lopen zowel het hart als de hersenen schade op.

3. Draag zorg voor uw hart

«Wie zich beschermt tegen hart- en vaatziektes beschermt zijn hersenen», zegt Francis Eustache, geheugenspecialist en voorzitter van de ’Observatoire B2V des mémoires’. Hypertensie en diabetes kunnen in de bloedvaten van de hersenen namelijk kleine letsels veroorzaken die vroeg of laat het geheugen aantasten. Hou dus bepaalde risicofactoren in het oog, zoals uw bloeddruk, bloedsuikerspiegel of uw gewicht. Eet ook evenwichtig en beweeg!

4. Slaap genoeg

Slapen is goed voor het geheugen. ’s Nachts werken onze hersenen voort en ordenen ze en slaan ze de informatie op. Neuroloog Catherine Thomas-Antérion zegt hierover: «De verschillende fases van de slaap spelen een rol in het vormen van onze herinneringen». Bij slaaptekort daarentegen gaan we makkelijker vergeten. Bij slapeloosheid kan het nuttig zijn om slaappillen te nemen, maar alleen voor een korte periode. Benzodiazepines worden er namelijk van verdacht de kans op de ziekte van Alzheimer te vergroten.

Artikel gepubliceerd door op 16/02/2016

Bronnen: « Les troubles de la mémoire : prévenir, accompagner », sous la direction de Francis Eustache, éd° Le Pommier avec l’Observatoire B2V des mémoires, 2015.

Et avec les contributions de Hélène Amiéva, psychogérontologue et du Dr Catherine Thomas-Antérion, neurologue.

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten