• rating
    • rating
    • rating
    • rating
    • rating
    0 mening
  • Getuigenissen (0)

Ach, die vervloekte rechte buikspier!

Ach, die vervloekte rechte buikspier!

Een verrekking van de rechte buikspier is niet zo'n bekende blessure bij sporters, al komt ze wel zeer veel voor, vooral in het tennis!

Tekst en uitleg….

Buikspieren: rechte buikspier is gevoelig

De rechte buikspier is tegelijk ook de belangrijkste buikspier. Soms reageert ze zeer slecht op een hevige samentrekking na een rekoefening of bij een service of smash in het tennis.

Uiteraard kan een verrekte rechte buikspier ook in andere sporttakken voorkomen. In het voetbal bijvoorbeeld, als een keeper zich afzet om de bal achter zich te nemen in hyperextensie, of in het rugby, bij de scrum.

In sommige gevallen treedt het letsel abrupt op en bestaat er geen enkele twijfel over de diagnose. Er kan echter ook sprake zijn van een sluipende blessure die vezel per vezel de spier aantast en eenzelfde pijn geeft als bij steken in de zij.

Aanvankelijk is de pijn perfect draaglijk en verdwijnt ze na enkele dagen. De sporter blijft gewoon doortrainen en vergeet dat de spier ondertussen scheurt als een ouwe vod. Vervolgens wordt de pijn heviger en krijgt de patiënt het gevoel dat hij een stomp in de maag krijgt telkens als hij zijn arm opheft.

In dat geval laat de echografie een vezelachtig en onrekbaar (als teken van recidieven) litteken zien op de rechte buikspier. Bij raketsporten (tennis, squash, badminton) komt deze blessure vooral voor links van de navel bij rechtshandigen en rechts van de navel bij linkshandigen.

Scheurtje in de rechte buikspier: hoe beschermt u uw buikspieren?

De rechte buikspier is een kwetsbare buikspier omdat ze vooral uit langzame spiervezels is opgebouwd, daar waar ze overgaat in het peesvlies (fascia), doorsneden met witte banden die ze weinig elastisch maken.

Hoe zich beschermen?

  • Afwisselende powertrainingtechnieken zijn nodig met excentrische oefeningen om beide delen van de rechte buikspier in evenwicht te brengen. Meestal wordt aangeraden om een medicine-ball tegen een muur te gooien en de armen boven het hoofd te houden.
  • Ook voldoende stretchen is belangrijk, al was het maar om te voelen wat pijn naast de navel precies betekent. Deze pijn is namelijk een sterk signaal om te stoppen met trainen.
  • De buikspieren moeten ook altijd zeer geleidelijk belast worden. Serveer bijvoorbeeld niet meteen op volle kracht bij een partijtje tennis en begin niet onmiddellijk keihard te slaan bij het badminton, een fout die verwoede spelers vaak maken.

Deze blessure komt trouwens bijna uitsluitend voor bij jongeren. Wie ouder wordt, slaat meestal minder hard en spaart zijn buikspieren meer. U ziet: verouderen is toch wel voor iets goed!

Bijgewerkt door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 06/09/2011
Origineel artikel geschreven door op 08/03/2005

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Special tennis: tips om veilig te tennissen

Vindt u het artikel interessant?
 

Meer weten