Aanbevelingen voor een geslaagde skivakantie

Geüpdatet door Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste op 02/02/2017 - 15h28
-A +A

Een weekje skivakantie moet u niet improviseren, maar wel degelijk voorbereiden: reserveringen, bagage, uitrusting, maar ook en vooral een fysieke voorbereiding. En wanneer u ter bestemming aangekomen bent, moet u zich beslist houden aan drie belangrijke regels.

PUB

Wintersporten en ongevallen: de cijfers

Jaarlijks publiceert de Franse vereniging Médecins de Montagne (vereniging van bergartsen) de cijfers van het voorbije skiseizoen. Veruit de meeste ongevallen gebeuren bij het alpineskiën (76%), tegen 20% bij het snowboarden en 4% bij het sleeën en miniskiën.
Het verdraaien van de knie is nog steeds het meest voorkomende ongeval bij het skiën. Zowat 15.000 skiërs werden het slachtoffer van de ergste vorm ervan, namelijk een gescheurde voorste kruisband.
Deze kwetsuur kan leiden tot een hardnekkige instabiliteit van de knie en tot een blijvende functionele hinder. Een goede afstelling van de skibindingen zou al heel wat problemen kunnen voorkomen, zodat minder mensen geconfronteerd worden met een verdraaiing van de knie. Een andere belangrijke preventiemaatregel is een degelijke fysieke voorbereiding.

Fysieke voorbereiding: begin er zo vroeg mogelijk aan

Met een goede fysieke conditie, kunt u globaal gezien heel wat skiongevallen voorkomen. Het aantal verdraaide knieën kan hiermee alvast aardig gereduceerd worden. Men moet er wel tijdig aan beginnen, minstens één maand vóór het vertrek naar de wintersporten.
De rest is afhankelijk van het feit of u eerder een sedentair leven leidt of, integendeel, sowieso al veel lichaamsbeweging hebt. Wie niet gewoon is aan sport te doen, zal minimum de spieren van zijn onderste ledematen moeten versterken. Hier zijn alvast enkele zeer eenvoudige praktische oefeningen:

  • De trap zo dikwijls mogelijk op- en aflopen, en tegelijkertijd het ritme geleidelijk opdrijven.
  • "De stoel": leun met de rug tegen de muur, de voeten op de grond en de benen gebogen in een hoek van 90°, alsof u op een stoel zit... maar dan wel zonder stoel.

Dergelijke oefeningen moeten aangevuld worden met sportbeoefening: zwemmen, turnen, fietsen, trampolinespringen, joggen, dansen, enz. Alles is geschikt om de spieren te versterken, om leniger te worden en om het cardiovasculair systeem te stimuleren en te verbeteren.

Initialement publié par Isabelle Eustache, gezondheidsjournaliste le 01/02/2010 - 00h00 et mis à jour par Marion Garteiser, gezondheidsjournaliste le 02/02/2017 - 15h28

Association Médecins de Montagne (Franse vereniging van Bergartsen), december 2009.

Bekijk dit artikel
PUB
Lees ook
Skiën: veiligheid eerst Gepubliceerd op 03/02/2016 - 11h57

Als je in je skioord aankomt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk de piste op. Enkele eenvoudige, maar cruciale voorzorgsmaatregelen kunnen je nochtans veel leed besparen. Laat om te beginnen uw skibindingen correct afstellen door een specialist. Zorg...

Meer artikels